Fiche Film
Cinéma/TV Histoire/société
MOYEN Métrage |
Orania, citadelle blanche en Afrique
Pays concerné : Afrique du Sud
Durée : 52 minutes
Genre : société
Type : documentaire

Français

Peu de temps après l’élection de Barack Obama en tant que premier président noir américain des Etats- Unis, l’Afrique du Sud, confrontée à de lourdes problématiques communautaires, s’est rendue aux urnes. Loin des Etats-unis, l’Afrique du Sud tente de faire vivre sa nouvelle devise : « Divers peuples unis ». Certains, pourtant, ont choisi une autre option politique, une autre voie, rêvant d’autonomie dans un monde où les races vivraient séparément.
Ce documentaire propose de partir à la rencontre de ceux qui refusent l’évolution multiethnique de l’Afrique du Sud. Le film met en perspective les choix opérés par les membres de la communauté d’Orania, en explique les ressorts idéologiques et les resitue dans un contexte sudafricain en s’interdisant le parti-pris.

English

Orania is a remote village in the barren centre of South Africa, an « intentional community » where only white Afrikaans people live – a culturally homogeneous place in a multicultural country. What lies beneath this peculiar societal experiment? A feature-length documentary about cultural identity and the thin line between self-determination and discrimination.

Best Documentary Feature Film (2. Jozi Film Festival)
Best feature-length Documentary (Dreamland Film Festival)
Best Film (5. ETNOFilm Festival)

« .. It is a thoughtful examination into the social experiment that is Orania. Beautifully shot, it is at times simultaneously humorous and disturbing. » – Lisa Henry (Jozi Film Festival, Johannesburg)

« .. It’s refreshing to see a documentary that doesn’t have an axe to grind, but even more so it’s good to leave the cinema feeling as though your prejudices have been challenged in a very unexpected way. Surely that is the best result a documentary can hope for » – Dean Bowman (Raindance Film Festival)

« .. Though he has all reason to, filmmaker Tobias Lindner never takes advantage of his subject’s vulnerability and honesty but lets viewers make up their own mind entirely. That he has won the trust of the people of Orania is already quite remarkable but the stunning way in which he created this fly-on-the-wall portrait of a remarkable quirky and somewhat frightening town is something to applaud for. » – Alexandra Zeevalkink (DocGeeks)

« It is as if the camera searches for the town’s very soul and finds it,… delving under the skin of a people dislodged, yet strangely anchored by their beliefs, traditions, faith and determination, a sense of community binding them. » – Martie Bester (Screen Africa)
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