Murmures

Final Cut in Venice : la sélection 2021
juillet 2021 | Commissions d’aide | Cinéma/TV | Italie

Français

Les 6 films en cours de réalisation de la 9e édition de Final Cut in Venice ont été sélectionnés. Final Cut in Venice est le projet qui apporte depuis 2013 une aide concrète à l’achèvement des films de tous les pays africains et d’Irak, de Jordanie, du Liban, de Palestine et de Syrie. Final Cut in Venice est l’un des projets lancés par le Pont de production de Venise du 78e Festival international du film de Venise (1er-11 septembre 2021), dirigé par Alberto Barbera et organisé par La Biennale di Venezia.
L’atelier offre la possibilité de présenter des films encore en phase de production à des professionnels internationaux du cinéma, afin de faciliter la post-production et l’accès au marché du film.
L’atelier consiste en trois jours d’activités (5 au 7 septembre 2021) sur le Lido de Venise pendant le 78e Festival international du film de Venise, au cours desquels les copies de travail des films sélectionnés sont présentées aux producteurs, acheteurs, distributeurs, sociétés de postproduction et programmateurs de festivals de cinéma.
Veuillez noter que les 2 premiers jours de l’atelier (5 et 6 septembre) sont consacrés aux projections, tandis qu’une séance spéciale de rencontre individuelle entre les projets sélectionnés et les professionnels participant au Venice Production Bridge sera organisée le troisième jour, le 7 septembre.

Les 6 films en cours de réalisation sélectionnés sont :
FICTION
Under the Fig Trees
de Erige Sehiri (Tunisie, Qatar, Suisse, France)
Mami Wata de C.J. « Fiery » Obasi (Nigeria, France)
Jardins suspendus de Ahmed Yassin Al Daradji (Irak, Palestine, Royaume-Uni)
DOCUMENTAIRE
La mère de tous les mensonges
de Asmae El Moudir (Maroc, Allemagne, Qatar)
Nous, étudiants ! de Rafiki Fariala (République centrafricaine, France, République démocratique du Congo, Italie).
Les nuits sentent encore la poudre de Inadelso Cossa (Mozambique, Allemagne, France, Norvège, Pays-Bas, Portugal).
Les prix
Final Cut in Venice
se conclura par la remise de prix, en nature ou en espèces, pour le soutien financier des films dans leur phase de post-production.
Le Venice Production Bridge remercie OTICONS et l’Organisation Internationale de la Francophonie (OIF) pour les deux nouveaux prix généreusement offerts.
– Pour la cinquième année consécutive, La Biennale de Venise offrira un prix en espèces de 5 000 € au meilleur film en post-production ; le Prix de la Biennale de Venise sera attribué par un jury composé de trois membres désignés par le directeur du festival. Les autres prix offerts par les sociétés de soutien – qui comprennent, parmi les nombreux services, la correction des couleurs, le mixage du son, la création d’un master DCP et les sous-titres – seront attribués par décision finale et irrévocable du directeur du festival, en collaboration avec les sociétés de soutien et les responsables des institutions concernées.
– 15.000 € pour la correction des couleurs d’un long métrage offerts par Laser Film (Rome) pour un maximum de 50 heures de travail (technicien inclus) ;
– 15.000 € offerts par Mactari Mixing Auditorium (Paris) pour le mixage sonore d’un long métrage (jusqu’à 12 jours de travail, mixeur sonore non inclus) ;
– L’un des projets sélectionnés bénéficiera des compositeurs de films représentés par OTICONS et de la partition originale qu’ils créeront. La production de la partition originale comprendra tous les services pertinents, tels que les sessions de repérage/composition/orchestration/mockups/production finale, d’une valeur totale de 12 000 €.
– pour un long métrage de fiction un montant de 10.000 $ MG ou pour un long métrage documentaire un montant de 3.000 $ MG pour le marketing, la publicité et la distribution dans le monde arabe offert par MAD Solutions pour un projet arabe (à l’exception des projets déjà financés par MAD Solutions) ;
Titra Film (Paris) offrira jusqu’à € 5.000 pour l’étalonnage des couleurs ; jusqu’à € 3.000 pour la production d’un master DCP, ou la création de fichiers i-Tunes, Google ou Netflix ; jusqu’à € 2.000 pour les sous-titres français ou anglais (traduction non incluse) ;
– jusqu’à € 7.000 pour la création du DCP master avec des sous-titres italiens ou anglais, offerts par Sub-Ti Ltd. (Londres) ;
– jusqu’à € 7.000 pour le contenu accessible du film pour les publics souffrant de handicaps sensoriels : sous-titres pour les sourds et malentendants et description audio pour les aveugles et malvoyants, y compris les sous-titres audio en voix off, en italien ou en anglais (les sous-titres et la bande sonore audio-décrite pour le DCP seront fournis) offerts par Sub-Ti Access Srl (Turin).
– 5.000 € pour l’achat de droits de diffusion sur deux ans offerts par Rai Cinema ;
– 5.000 € attribués à un projet arabe et une invitation à participer à la plateforme CineGouna offerte par le Festival du film d’El Gouna ;
– 5.000 € offerts par l’Organisation Internationale de la Francophonie (OIF) comme remboursement pour des services de post-production – fournis par des sociétés basées dans l’un des pays de l’Union européenne.

English

The 6 work-in-progress films of the 9th edition of Final Cut in Venice have been selected. Final Cut in Venice is the project that has been providing since 2013 concrete assistance in the completion of films from all African countries and from Iraq, Jordan, Lebanon, Palestine, and Syria. Final Cut in Venice is one of the projects launched by the Venice Production Bridge of the 78th Venice International Film Festival (September 1-11, 2021), directed by Alberto Barbera and organized by La Biennale di Venezia.
The workshop offers the opportunity to present films still in production phase to international film professionals, in order to facilitate post-production and film market access.
The workshop consists in three days of activities (September 5th to 7th 2021) on the Venice Lido during the 78th Venice International Film Festival, in which the working copies of the selected films are introduced to producers, buyers, distributors, post-production companies and film festival programmers.
Please note that the first 2 days of the workshop (September 5th and 6th) are devoted to the screenings, while a special one-to-one meeting session between the selected projects and the professionals attending the Venice Production Bridge will be organized on the third day, September 7th.

The 6 work in progress films selected are:
FICTION
Under the Fig Trees
by Erige Sehiri (Tunisia, Qatar, Switzerland, France)
Mami Wata by C.J. « Fiery » Obasi (Nigeria, France)
Hanging Gardens by Ahmed Yassin Al Daradji (Iraq, Palestine, United Kingdom)
DOCUMENTARY
The Mother of All Lies
by Asmae El Moudir (Morocco, Germany, Qatar)
We, Students! by Rafiki Fariala (Central African Republic, France, Democratic Republic of Congo, Italy)
The Nights Still Smell of Gunpowder by Inadelso Cossa (Mozambique, Germany, France, Norway, The Netherlands, Portugal)
The Prizes
Final Cut in Venice
will conclude with the awarding of prizes, in kind or in cash, for the financial support of the films in their post-production stage.
The Venice Production Bridge gratefully acknowledges OTICONS and Organisation Internationale de la Francophonie (OIF) for the two new awards generously offered.
– For the fifth year in a row, La Biennale di Venezia will offer a cash prize of € 5.000 to the best film in post-production; La Biennale di Venezia Prize will be awarded by a jury composed of three members designated by the Festival Director. The other prizes offered by supporting companies – which include, among the many services, color correction, sound mixing, the creation of a DCP master and subtitles – will be awarded by final and irrevocable decision of the Festival Director, in conjunction with the supporting companies and the heads of the Institutions involved.
– € 15.000 for the color correction of a feature-length film offered by Laser Film (Rome) for up to 50 hours of work (technician included);
– € 15.000 offered by Mactari Mixing Auditorium (Paris) for the sound mixing of a feature length film (up to 12 days of work, sound mixer not included);
– One of the selected projects will benefit from the film composers represented by OTICONS and the original score that they will create. The production of the original score will include all relevant services, such as spotting sessions/composition/orchestration/mockups/final production, of a total value of €12,000.
– for a feature-length fiction film a $ 10.000 MG or for a feature-length documentary a $ 3.000 MG for marketing, publicity and distribution in the Arab World offered by MAD Solutions for one Arab project (except for projects already funded by MAD Solutions);
Titra Film (Paris) will offer up to € 5.000 for color-grading; up to € 3.000 for the production of a DCP master, or the creation of i-Tunes, Google or Netflix files; up to € 2.000 for French or English subtitles (translation not included);
– up to € 7.000 for the creation of the DCP master with Italian or English subtitles, offered by Sub-Ti Ltd. (London);
– up to € 7.000 for the accessible contents of the film for audiences with sensory disabilities: subtitles for the deaf and hearing-impaired and audio description for the blind and visually impaired, including audio subtitles in voiceover, in Italian or English (the subtitles and the audio-described soundtrack for the DCP will be provided) offered by Sub-Ti Access Srl (Turin).
– € 5.000 for the purchase of two-year broadcasting rights by Rai Cinema;
– $ 5.000 awarded to an Arab project and an invitation to participate in the CineGouna Platform offered by the El Gouna Film Festival;
– € 5.000 offered by Organisation Internationale de la Francophonie (OIF) as a refund for post-production services – delivered by societies based in one of the EU or OACPS countries (except South Africa) – of a feature-length film realised by a director from one of the ACP countries and produced or co-produced by a society based in one of the ACP countries;
– « Coup de cœur de la Cinémathèque Afrique » Prize, offered by Cinémathèque Afrique of the Institut Français (Paris). The prize consists in the acquisition of the non-commercial and non-exclusive broadcasting rights for 7 years for a value of € 4.000 – € 6.000 depending on the genre and length of the film and the number of available territories;
– participation in the production costs of a DCP (€ 2.500), offered by the Festival International du Film d’Amiens;
– participation in the production costs of a DCP (€ 2.500), offered by the Festival International de Films de Fribourg;
– One of the selected projects will benefit from the Eye on Films label, which will present the film to distributors and festivals affiliated with EoF and will contribute to the communication of the film for a value of € 2.500 on the occasion of its world premiere in an A-category festival.
The new brochure that gathers all the details of the selected projects for this year edition of FINAL CUT IN VENICE is available from today on the section ‘VPB Programme 2021/ Downloads’ of the Venice Production Bridge Website:
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