Fiche Personne
Ecrivain/ne Professeur Directeur/trice de festival Directeur/trice Général

T. Denean Sharpley-Whiting

États-Unis
Site web : www.Vanderbilt.Edu

Français

Auteure du remarquable ouvrage BLACK VENUS autour des représentations de la Vénus hottentote dans la littérature et le théâtre français, la Professeure T. Denean Sharpley-Whiting enseigne le français et l’italien à la Vanderbilt University.

T. Denean Sharpley-Whiting est Professeur Distingué d’études africaines-américaines et de la Diaspora, et de Français. Elle est Directrice du programme d’études africaines-américaines et d’Études de la Diaspora et du Centre W. T. Bandy pour les études baudelairiennes et de français moderne à l’Université Vanderbilt. Elle a écrit Negritude Women (2002), Black Venus: Sexualized Savages, Primal Fears and Primitive Narratives in French (1999), et Frantz Fanon: Conflicts and Feminisms (1998), et a dirigé ou co-dirigé sept volumes, les derniers en date étant Beyond Negritude: Paulette Nardal and Essays from Femme dans la Cité (2009), The Speech: Race and Barack Obama’s « A More Perfect Union » (2009) et The Norton Anthology of Theory and Criticism (2010). Elle a récemment publié un livre sur les jeunes femmes noires et la culture hip-hop intitulé Pimps Up, Ho’s Down: Hip Hop’s Hold on Young Black Women (2007).
La Professeure T. Denean Sharpley-Whiting est un des quatre organisatrices du Festival de cinéma « Black France/France Noire ».

English

T. Denean Sharpley-Whiting is a Distinguished Professor of French and African American and Diaspora Studies and Director of the Program in African American and Diaspora Studies and the W. T. Bandy Center for Baudelaire and Modern French Studies at Vanderbilt University. Her books include Negritude Women (2002), Black Venus: Sexualized Savages, Primal Fears, and Primitive Narratives in French (1999), and Frantz Fanon: Conflicts and Feminisms (1998). She has edited or coedited seven volumes, the latest of which are: Beyond Negritude: Paulette Nardal and Essays from Femme dans la Cité and The Norton Anthology of Theory and Criticism. She has recently completed an award-winning book on young black women and hip-hop culture, Pimps Up, Ho’s Down: Hip Hop’s Hold on Young Black Women (2007). She is currently at work on Bricktop’s Paris, a multi-life biography of African American women in Paris in the Jazz Age.
She is one the four conveners of the « Black France/France Noire » Film Festival (Paris).