Tous les articles en lien avec Beti Ellerson Poulenc
-
Frieda Ekotto: For an endogenous critique of representations of African lesbian identity in visual culture and literaturePublié le 29/11/2013 Cinéma/TV EntretienFrieda Ekotto, Cameroonian, writer, professor of French, comparative literature and Africana studies at the University of Michigan, lives and works in the United States. Her scholarship and creative writing provides an e…
-
Frieda Ekotto : Pour une critique endogène sur les représentations visuelles et littéraires de l’identité lesbienne africainePublié le 26/11/2013 Cinéma/TV EntretienFrieda Ekotto, camerounaise, écrivaine, professeure de littérature francophone, de littérature comparée et d’études africaines à l’Université du Michigan, vit et travaille aux États-Unis. Ses recherches et ses écrits enc…
-
« Here, We Drown Algerians »Publié le 14/02/2012 Cinéma/TV CritiqueAt the moment of preparations for the commemoration of Algerian independence, it is essential to underscore the forgotten histories, their episodes voluntarily put aside. While the demonstrations in Sétif on 8 May 1945, …
-
On the PlankPublié le 23/01/2012 Cinéma/TV CritiqueHer skin, she rubs it with lemon – almost pulling it – to remove the smell after a day of shelling shrimp at the factory. To detach herself from the conditions of an underpaid and ill-housed worker, she plunges into anot…
-
Nadia El Fani: « In politics it’s alright to lose »Publié le 18/01/2012 Cinéma/TV EntretienYou make a simple investigation on the hypocrisy that exists in religion as it is lived in daily life with a focus on Ramadan. Then there is a revolution and the nature of the film changes, directing its attention to the…
-
Alice Diop: « It is up to us to work on our own complexes »Publié le 25/12/2011 Cinéma/TV EntretienBorn in France into a Senegalese family, Alice Diop studied the relationship between cinema and society before venturing into documentary filmmaking: La Tour du monde (The World’s Tower), a portrait of immigrant families…
-
Du métier de producteur : « si je trouve qu’on n’a pas les mêmes valeurs, je ne travaillerai jamais avec toi »Publié le 05/01/2010 Cinéma/TV EntretienEn guise d’hommage à Chantal Bagilishya, décédée le le 28 septembre 2009, Beti Ellerson Poulenc nous transmet cet entretien réalisé en 1997 et 1998, soit au moment où, en tant que productrice, Chantal Bagilishya travaill…
-
Black Gay Male Spectatorship in the United States: The Reception of the films Dakan and Woubi CheriPublié le 23/10/2008 Cinéma/TV AnalyseIn his critique of Mohamed Camara’s Dakan in Ecrans d’Afrique 20, 1997, Burkinabé film critic Clément Tabsoba highlights the role that African filmmakers have taken on to address pressing issues in their societies. He qu…
-
Words and Images of Kebedech TekleabPublié le 16/06/2008 Arts plastiques AnalyseMy first experiences with Kebedech Tekleab left an indelible impression in my mind. She had recently arrived in the United States and had recommenced her art studies. As I had modeled professionally in the past, I offere…
-
The Visual Culture of CuraçaoPublié le 28/03/2007 Cinéma/TV EntretienMy name is Felix De Rooy. I am a filmmaker from the Dutch Antilles, from Curaçao, of Surinamese parents and I consider myself a colonial orgasm because I have African, American Indian and European blood. I am an artist …
-
La culture visuelle de CuraçaoPublié le 28/03/2007 Cinéma/TV EntretienCe texte est la transcription d’une interview filmée en 1997 par Beti Ellerson Poulenc. Il nous a semblé important de le publier en mémoire pour le regard original qu’apporte Felix de Rooy sur les différents sujets abord…
-
SinemaabiPublié le 08/01/2007 Cinéma/TV DocumentComment j’en suis venu au cinéma ? Quand j’étais plus jeune, nous fabriquions un écran avec un grand drap blanc que nous pendions au milieu de la maison. Nous allumions une bougie que nous placions derrière l’écran et le…