Fiche Film
Cinéma/TV
LONG Métrage | 2019
Un divan à Tunis (Arab Blues)
Date de sortie en France : 12/02/2020
Pays concerné : Tunisie
Durée : 88 minutes
Genre : comédie dramatique
Type : fiction

Français

Après avoir exercé en France, Selma, 35 ans, ouvre son cabinet de psychanalyse dans une banlieue populaire de Tunis. Au lendemain de la Révolution, la demande s’avère importante dans ce pays « schizophrène ». Mais entre ceux qui prennent Freud et sa barbe pour un frère musulman et ceux qui confondent séances tarifées avec « prestations tarifées », les débuts du cabinet sont mouvementés… Alors que Selma commence enfin à trouver ses marques, elle découvre qu’il lui manque une autorisation indispensable pour continuer d’exercer…

Un film de Manele LABIDI

Tunisie / France, 2019, fiction, 1h28, Comédie dramatique

avec Golshifteh Farahani, Majd Mastoura, Aïcha Ben Miled, Feriel Chamari, Hichem Yacoubi, Najoua Zouhair, Jamel Sassi, Ramla Ayari



TAGS
Contemporary World Cinema, TIFF’19, Female Director, Comedy, Global Perspectives, Women In Film


Titre original : Un divan à Tunis
Pays de production : France et Tunisie
Langue originale : français et arabe
Format : couleur
Genre : Comédie dramatique
Durée : 88 minutes

Producteur : Jean-Christophe Reymond
Producteur associé : Amaury Ovise
Coproducteur : Olivier Père

Réalisatrice : Manele Labidi
Scénario : Manele Labidi, avec la collaboration de Maud Ameline
Directeur de la photographie : Laurent Brunet
Musique : Flemming Nordkrog
Son : Olivier Dandré
Montage : Yorgos Lamprinos assisté de Morgane Maurel
Décors : Mila Preli, Raouf Hélioui et Hyat Luszpinski
Costumes : Lenaig Periot-Boulben
Assistants réalisateurs : Guillaume Huin, Yosra Bouzaiene
Superviseur musical : Martin Caraux

ACTEURS / ACTRICES
Golshifteh Farahani : Selma Derwish
Majd Mastoura : Naïm, l’inspecteur de police
Hichem Yacoubi : Raouf, un patient de Selma, boulanger
Ramla Ayari : Amel, la tante de Selma
Najoua Zouhair : Nour, la secrétaire du ministère de la Santé publique
Jamel Sassi : Fares, l’imam
Aïsha Ben Miled : Olfa, la nièce de Selma
Feriel Chamari : Baya, la propriétaire du salon de coiffure
Moncef Ajengui : Mourad, l’oncle de Selma
Zied Mekki : Amor, un policier
Oussama Kochkar : Chokri, l’autre policier
Amer Arbi : Haroun
Mhadheb Rmili : Ferid
Rim Hamrouni : Meriem
Yosra Bouzalene : Hafifa

Production : Kazak Productions et Arte France Cinéma
Distribution (France) : Diaphana Distribution

BIFF (Corée du Sud, 2019)
Sélection: World Cinema

Festival BFI du film de Londres (Royaume-Uni, 2019)
Sélection: Laugh

TIFF (Canada, 2019)
Sélection: Contemporary World Cinema

Venice Days (Italie, 2019)
Prix : BNL People’s Choice Award

English

Arab Blues
Selma, a psychoanalyst, deals with a cast of colourful new patients after returning home to Tunisia to open a practice.

In this sophisticated comedy, Manele Labidi opens a fascinating window into modern Tunisia at a crossroads, with a story of contrasts, contradictions and culture clashes, full of vitality and humour.



A film by Manele LABIDI

Tunisia / France, 2019, fiction, 1h28, Comedy / Drama

starring Golshifteh Farahani, Majd Mastoura, Aïcha Ben Miled, Feriel Chamari, Hichem Yacoubi, Najoua Zouhair, Jamel Sassi, Ramla Ayari

Original title : UN DIVAN A TUNIS
Year: 2019
Runtime: 88 min
Language: French / Arabic
Country: France /Tunisia
TAGS: Contemporary World Cinema, TIFF’19, Female Director, Comedy, Global Perspectives, Women In Film

NOTE BY THE PROGAMMER
After 10 years of living in Paris, Selma (Golshifteh Farahani) has returned to Tunis. Back home, her younger cousin can’t figure out why she’d leave the French capital, her aunt is overbearing, and her uncle is only giving her a matter of weeks to crash in the apartment above their house. Selma, nonetheless, is steadfast in her resolve: she wants to open up a psychotherapy practice. So begins the first feature directed and written by Manele Labidi, an incisive comedy about coming home, breaking taboos, and building community.

As Selma tries to settle in, she’s faced with increasing complications that she – or her guiding patron Sigmund Freud – couldn’t have predicted. There isn’t just the matter of finding interested psychotherapy patients in a locale that’s not keen on the talking cure, but she also needs to navigate a confusing bureaucratic circus in order to get the right papers to run her practice. On top of all that, a strapping – albeit unbending – cop, Naim (Majd Mastoura), is keeping a close eye on her every move.

Farahani (seen at the Festival in 2016 in Jim Jarmusch’s Paterson and who’s worked with greats like Asghar Farhadi) gives a powerful and compelling performance. She hits all the comic beats and deftly inhabits a character, who, above all, wants to do what’s right. Arab Blues develops with an irresistible charm while not sidestepping bigger questions about both a country and a woman at a crossroads.
KIVA REARDON (TIFF 2019, Toronto)

Producer
Jean-Christophe Reymond

Director
Manele Labidi

Screenplay
Manele Labidi

Cinematography
Lauren Brunet

Editing
Yorgos Lamprinos

Production Designers
Mila Preli, Raouf Helioui

Sound
Olivier Dandré, Jerôme Gonthier, Rym Debbrarh-Mounir, Samuel Aïchoun

Publicists
V Kelly & Associates, Inc.

Original Score
Flemming Nordkrog

CAST
Golshifteh Farahani,
Majd Mastoura,
Aïcha Ben Miled,
Feriel Chamari,
Hichem Yacoubi,
Najoua Zouhair,
Jamel Sassi,
Ramla Ayari


Production Company
Kazak Productions

International Sales Agent
mk2 films

US Sales Agent
mk2 films

Canadian Distributors
MK2 MILE END, Films We Like

French distribution:
Diaphana Distribution


2019 / TIFF, Toronto
* Selection: Contemporary World Cinema
* North American Premiere
https://tiff.net/events/arab-blues
https://2019.tiffr.com/shows/arab-blues

2019 / Venise, Italy
* Selection: Giornate Degli Autori
* World Premiere
* Winner: People Choice Award
Partager :