AfricAvenir présente One Man’s Show, de Newton Aduaka
En partenariat avec Africiné. German Premiere: „One Man’s Show »(OVengST) by Newton Aduaka, Thursday, 13 February 2014, 20h00, Hackesche Höfe Kino.
Français
Première Allemande: „One Man’s Show »(VOSTA) de Newton Aduaka, Jeudi, 13 février 2014, 20:00 heures, Hackesche Höfe Kino.
En présence du réalisateur de renommée internationale Newton Aduaka, AfricAvenir vous convie le jeudi 13 février 2014 à 20:00 heures au Hackesche Höfe Kino à la première allemande du film récompensé par le Prix FIPRESCI de la Critique Internationale au FESPACO „One Man’s Show »(DCP, VOSTA). Avec pour toile de fond une France en quête identitaire, One Man’s Show est le portrait fictionnel d’un comédien qui, à la veille de ses 50 ans, apprend qu’il est atteint d’un cancer de l’estomac. En pleine tourmente existentielle, il doit rassembler son égo en miettes, rendre des comptes à son fils de douze ans et se confronter à l’échec de ses relations amoureuses avec les trois femmes qui ont jalonné sa vie.
Quelque part entre Dante et Stand-up comedy, théâtre et performance, le film dévoile de manière poétique et émouvante les vies qui forment l’existence d’un personnage. À travers un Emil Abossolo M’bo éblouissant et hypnotique dans le personnage principal, il montre ce que cela signifie d’être un artiste et quel prix il faut payer pour être en plus un artiste noir qui reste fidèle à ses convictions.
« Une oeuvre réflexive d’une grande sincérité ».
Jeu de paume – le magazine
„D’un scénario tout simple de la descente aux enfers d’un homme qui croyait pouvoir être roi, Newton Aduaka tire un film aussi sensible que subtil dont chaque scène nous habite dès qu’on ferme les yeux. Olivier Barlet, Africultures
Suite à la projection auront lieu un débat public avec le réalisateur Newton Aduaka et une petite réception dans le foyer du cinéma.
Avec le soutien financier d’Engagement Global par le fonds du Ministère allemand de la coopération, von Brot für die Welt – Evangelischer Entwicklungsdienst, la Fondation Rosa-Luxemburg et en coopération avec Africiné, SEV Magazine, le Club des ami(e)s de RFI, Berlin Poche, |+| rendez-vous-cine.de, Exberliner, radio multicult.fm, Art Labour Archives, Initiative Schwarze Menschen in Deutschland (ISD), Berlinda, Humboldt Universität, Zentrum Moderner Orient et Planète Métis.
Newton Aduaka à propos de son film
C’est le premier film que j’ai monté moi-même depuis l’école de cinéma, il y a vingt ans ! Je me sentais désillusionné face au cinéma et ce film m’a ramené au cinéma. Je voulais faire un film qui rende justice à la gravité des choses : la vie va trop vite. (…) »
Presse
« Le Camerounais Emile Abossolo Mbo nous fait vivre une grande expérience cinématographique entre Dante et Stand-up comedy, théâtre et performance. » RFI
« Newton Aduaka réussit avec One man’s show un film audacieux. En choisissant de se renouveler à travers un cinéma ouvert à l’improvisation et à la musique, il prouve que le cinéma doit se nourrir des autres arts s’il ne veut être qu’une virtuosité technique. Comme le disait Hervé Bazin, le cinéma doit rester un art impur. » Alceny Saidou Barry, Lobservateur.bf
« Aduaka a fait dans un genre qui est presque un cinéma expérimental. Une manière de dire » je cherche mon chemin, j’essaye de mettre en place un nouveau dispositif pour raconter une histoire « . Avec ce cinéma, expérimental (au sens positif du terme), ça démontre qu’on a envie de faire avancer les choses et mettre en place des propositions nouvelles. C’est comme ça que le cinéma avance. Avant cela, on a eu le cas de Djibril DIOP Mambéty avec Touki Bouki qui était un film très novateur et dérangeant, parce qu’il avait mis en place une manière de raconter l’histoire qui n’était pas linéaire. » Baba Diop, Président de la Fédération Africaine de la Critique Cinématographique (FACC)
« Lorsqu’après s’être essayé avec succès à plusieurs genres et des films d’envergure, un réalisateur revient à une démarche aussi intimiste, c’est qu’il s’interroge à la fois sur lui-même et son rapport au cinéma. One man’s show est effectivement une œuvre de transition, une méditation d’une magnifique sincérité. Newton Aduaka trouve dans l’acteur Émile Abossolo Mbo un alter ego, l’incarnation de sa propre inquiétude face au sens de son travail de créateur autant que de son rapport au monde… et aux femmes. » Olivier Barlet, Africultures
« En osmose avec ses acteurs (on note la magique présence d’Aïssa Maïga), qui tous ensemble prennent autant de risques que lui pour capter l’essentiel, Aduaka dédie à Fanon qui les connaissait si bien ce tableau vivant de nos fragilités. D’un scénario tout simple de la descente aux enfers d’un homme qui croyait pouvoir être roi, Newton Aduaka tire un film aussi sensible que subtil dont chaque scène nous habite dès qu’on ferme les yeux. » Olivier Barlet, Africultures
« Avec son dernier film « One Man’s Show », Newton I Aduaka (revient) à un cinéma indépendant, lui permettant une vraie relation de promiscuité avec ses acteurs, ainsi qu’une liberté complète dans la réalisation puis l’édition. One Man’s Show franchit les frontières de l’intime des personnages tout en s’inscrivant dans le présent continu du cinéma de Newton I Aduaka. Le réalisateur immerge le spectateur dans la recherche permanente de liberté de l’acteur Émile Abossolo Mbo, mais aussi dans l’expérience du tournage, au fil des improvisations, comme si l’existence même de son cinéma était mis en jeu. Une oeuvre réflexive d’une grande sincérité. » Jeu de paume – le magazine
Le Réalisateur : Newton Aduaka
Né en 1966 au Nigeria. Il est diplômé de la London International Film School et a fondé la société de production Granite Film Works. Son film On the Edge a gagné le prix du meilleur court métrage au festival du cinéma Africain, d’Asie et d’Amérique latine de Milan et au Fespaco en 1999. Deux ans plus tard il y a également reçu le prix Oumarou Ganda de la première œuvre pour Rage et son court métrage Funeral a été sélectionné à la Quinzaine des Réalisateurs à Cannes en 2002. Il signera son 1er long métrage en 2006 Ezra, qui reçu l’Etalon de Yennenga au Fespaco 2007.
Filmographie & Prix
ONE MAN’S SHOW (2013)
Prix de la Critique – 23e édition Fespaco 2013
Sélection Festival de Mill Valley, USA.
Sélection à la Cinémathèque de Vancouver.
Sélection au AIM film festival d’Edimbourg.
Sélection au Africa Eye de Cambridge, Cardiff et Bristol.
Sélectionné au AITP d’Amesterdam.
Sélectionné au FCAT de Cordoue.
Projeté dans le cadre d’une rétrospective Aduaka aux Rencontres Cinématographiques de Manosque.
Projeté au Jeu de Paume dans le cadre du programme ‘Transgresseurs’.
EZRA (2007)
Etalon d’or de Yennenga (Golden Stallion) Fespaco
Grand Jury Prize – 28ème festival international du film de Durban
Grand Prix (Licorne d’Or) – 27ème festival international du film d’Amiens
Prix du public long métrage – 27ème festival international du film d’Amiens
Alhambra d’Argent (Meilleur Réalisateur) – Festival de Granada Cine del Sur
Prix des Nations-Unies pour la Paix et la Tolérance
Prix Humanitas – Nomination
Official selection- World Cinema Competition – Sundance Film Festival
Official Selection 46e Semaine Internationale de la Critique, Cannes Film Festival
Diffusion sur Arte – Édition DVD Arte
RAGE (2001)
Prix Oumarou Ganda – Meilleur premier film – Fespaco
Meilleur réalisateur – Meilleur premier film, Pan-African Film Festival, Los Angeles
Prix Jeunesse, Vue’s d’Afrique Montréal
Grand Prix OCIC – Festival d’Amiens
Carlton Television UK’s Multicultural Achievement Award for Cinema
Sortie Nationale: Grande-Bretagne – Édition DVD par Metrodome.
Diffusion sur Arte
AÏCHA (2004)
Sélection officielle : 61ème Mostra de Venise
Sélection officielle : Toronto International Film Festival
Sélection officielle : Festiival international de Clermont-Ferrand
Sélection officielle : Fespaco
Sélection officielle : Oberhausen Internationale Kurzfilmtage
SALE NÈGRE (2004)
Court-métrage de la collection Paris La Métisse
BON VOYAGE (2004)
Campagne de lutte contre le SIDA (Scenarios From Africa)
L’EXPERT (2004)
Campagne de lutte contre le SIDA (Scenarios From Africa)
FUNERAL (2002)
Quinzaine des Réalisateurs – Cannes 2002
Sélection officielle : Rio International Film Festival
ON THE EDGE (1997)
Meilleur court-métrage – Festival of African Asian & Latin American Cinema Milan
Meilleur court-métrage – Fespaco 1999
Meilleur court-métrage – BFM International Film Festival London 2000
Diverses mentions en festivals
Première Allemande
One Man’s Show
Newton Aduaka, Long Métrage Fiction, Nigeria/France, 2012, 75 min, VOSTA, DCP
Avec: Emil Abossolo Mbo, Aïssa Maïga, Odile Roire, Fatima Adoum, Kwame Pocrain
Jeudi 13 février 2014
20:00 heures
Entrée: 7,50 €
Réductions: Berlinpass, Gildepass, Heavy User Card, Carte du 5 ou 10 billets peuvent être utilisées à deux
Tickets et Informations
030/ 283 4603
Hackesche Höfe Kino
Rosenthalerstr. 40/41
10187 Berlin
S Hackescher Markt
U Weinmeisterstraße
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AfricAvenir International e.V.
Badische Beamtenbank
BLZ 66 09 08 00
Kto 00 16 72 13 03
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EN
With internationally acclaimed director Newton Aduaka in attendance, AfricAvenir invites you on Thursday, 13 February 2014 at 20h00 to the German Premiere of Winner of the FIPRESCI International Critics Award at FESPACO „One Man’s Show »(DCP, Original French with English Subtitles) at Hackesche Höfe Kino. Shot against the background of Sarkozy’s debate on « National Identity »,‘One Man’s Show’ is the gripping portrait of Emil, a once successful Cameroonian actor living in France, who at his 50th birthday discovers that he has cancer. Structured in vignettes, the film follows the tortured Emil as he descends into existential crisis, struggling to connect with his son and confronting the failure of his relationships with the three women in his life.
Somewhere between Dante’s Divine Comedy and Stand-Up Comedy, between Theatre und Performance, the film in a poetic and moving way examines the interior world of a man doubly disconnected. With the phenomenal and hypnotic Emile Abossolo M’bo as the tormented Emil, the film asks in an intelligent and subtle way, what it means to be an artist and what is the price to pay especially if you are a Black artist struggling to stay faithful to yourself and your convictions.
„Based on a very simple scenario of the downfall of a man who believed he could be king, Aduaka presents a touching and subtle film, of which every scene comes back to haunt us once we close our eyes. » Olivier Barlet, Africultures
The screening will be followed by an open discussion with director Newton Aduaka and by a small reception in the cinema foyer.
With the financial supprt of Engagement Global from funds allocated by the German Ministry of Cooperation, Brot für die Welt – Evangelischer Entwicklungsdienst, Humboldt University, Rosa-Luxemburg-Foundation and in co-operation with Africiné, SEV Magazin, Club der Freunde von RFI, Berlin Poche, |+| rendez-vous-cine.de, Exberliner, radio multicult.fm, Art Labour Archives, Initiative Schwarze Menschen in Deutschland (ISD), Berlinda, Zentrum Moderner Orient and Planète Métis.
Newton Aduaka about his film
„It is the first film since I left film school that I shot, produced and edited completely on my own, it has been 20 years! I felt disillusioned with cinema, and this film brought me back to cinema. I wanted to make a film which really takes account of the seriousness of the situation: life goes too quickly. (…) The film tells a story that I wanted to tell already ten years ago: A successful Black actor is confronted with his limitations imposed by a European context. I don’t speak about politics; I totally concentrate on the struggle of this man. I show the price one has to pay to be an artist. »
Press Reviews
« In Osmosis with his actors, (note the magic presence of Aïssa Maïga), who all take just as many risks as he does in capturing only the essential, Aduaka dedicates this living painting featuring all our fragilities to Frantz Fanon who knew them so well. Based on a simple and reduced scenario of the downfall of a man who believed he could be king, Aduaka presents a touching and subtle film, of which every scene comes back to haunt us once we close our eyes. »
Olivier Barlet, Africultures
« Largely, the film is a coming-to-terms narrative and its dedication to Fanon, a psychiatrist, intellectual and revolutionary, locates it firmly within a discursive framework, where history, interracial desire, migration, exile, displacement, identity and trauma are crucial anchors. »
Jude G. Akudinobi, University of California
« The Cameroonian Emile Abossolo Mbo offers us a great cinematographic experience between Dante’s divine comedy and Stand-up comedy, betwenn theatre and performance. »
RFI
« With One Man’s Show, Newton Aduaka has created a bold and daring film. By choosing to renew his cinema by incorporating improvisation and music, he proves that cinema has to invoke the other arts if it wants to be more than a technical virtuosity. As Hervé Bazin said, cinema has to stay impure. »
Alceny Saidou Barry, Lobservateur.bf
« Aduaka has turned to a genre that can almost be described as experimental. It is his way of saying: « I am searching my own path, I am trying to set up a new model of my own to tell stories ». With this « experimental » cinema (in the positive sense of the word), he shows that he wants to makle things change, like Djibril Diop Mambéty and the likes before him (…) »
Baba Diop, Président de la Fédération Africaine de la Critique Cinématographique (FACC)
« When a filmmaker, after having so successfully worked within other genres and produced major films, returns to such a intimate approach, it means that he is questioning at the same time himself and his relation to cinema. One Man’s Show is indeed a transitory work, a wonderfully sincere meditation. Newton Aduaka foundhis alter ego in Émile Abossolo Mbo, the incarnation of his own anxieties in relation to his creative work and his relation to the world as a whole… and to women. »
Olivier Barlet, Africultures
« With Emil as a character and subject, the film (…) involves introspection, quests for reconciliation and redemption, and a difficult subject, mortality. Like Dante’s masterpiece, it explores humanity and the poetic imagination. Hence, Aduaka formulates eclectic aesthetic and narrative registers, suffused with symbols, themes, inter-textual references, self-reflexive moments, and philosophical musings. »
Jude G. Akudinobi, University of California
Director: Newton Aduaka
Newton Aduaka was born in Eastern Nigeria in 1966. At the age of four his family sought refuge in Lagos after the Nigerian Civil War, or the Biafran War. He moved to the UK in the mid 80s to study Engineering, but discovered cinema, graduating from the London Film School in 1990. In 2001 he directed his debut feature film Rage. His second feature film Ezra won the Etalon d’or de Yennenga, the highest honour for an African Film Maker at the festival of pan-African cinema, FESPACO in 2007.One Man’s Show is his third feature film. Newton Aduaka currently lives in Paris.
Filmography & Awards
ONE MAN’S SHOW (2013)
Prix de la Critique – 23e édition Fespaco 2013
Sélection Festival de Mill Valley, USA.
Sélection à la Cinémathèque de Vancouver.
Sélection au AIM film festival d’Edimbourg.
Sélection au Africa Eye de Cambridge, Cardiff et Bristol.
Sélectionné au AITP d’Amesterdam.
Sélectionné au FCAT de Cordoue.
Projeté dans le cadre d’une rétrospective Aduaka aux Rencontres Cinématographiques de Manosque.
Projeté au Jeu de Paume dans le cadre du programme ‘Transgresseurs’.
EZRA (2007)
Etalon d’or de Yennenga (Golden Stallion) Fespaco
Grand Jury Prize – 28ème festival international du film de Durban
Grand Prix (Licorne d’Or) – 27ème festival international du film d’Amiens
Prix du public long métrage – 27ème festival international du film d’Amiens
Alhambra d’Argent (Meilleur Réalisateur) – Festival de Granada Cine del Sur
Prix des Nations-Unies pour la Paix et la Tolérance
Prix Humanitas – Nomination
Official selection- World Cinema Competition – Sundance Film Festival
Official Selection 46e Semaine Internationale de la Critique, Cannes Film Festival
Diffusion sur Arte – Édition DVD Arte
RAGE (2001)
Prix Oumarou Ganda – Meilleur premier film – Fespaco
Meilleur réalisateur – Meilleur premier film, Pan-African Film Festival, Los Angeles
Prix Jeunesse, Vue’s d’Afrique Montréal
Grand Prix OCIC – Festival d’Amiens
Carlton Television UK’s Multicultural Achievement Award for Cinema
Sortie Nationale: Grande-Bretagne – Édition DVD par Metrodome.
Diffusion sur Arte
AÏCHA (2004)
Sélection officielle : 61ème Mostra de Venise
Sélection officielle : Toronto International Film Festival
Sélection officielle : Festiival international de Clermont-Ferrand
Sélection officielle : Fespaco
Sélection officielle : Oberhausen Internationale Kurzfilmtage
SALE NÈGRE (2004)
Court-métrage de la collection Paris La Métisse
BON VOYAGE (2004)
Campagne de lutte contre le SIDA (Scenarios From Africa)
L’EXPERT (2004)
Campagne de lutte contre le SIDA (Scenarios From Africa)
FUNERAL (2002)
Quinzaine des Réalisateurs – Cannes 2002
Sélection officielle : Rio International Film Festival
ON THE EDGE (1997)
Meilleur court-métrage – Festival of African Asian & Latin American Cinema Milan
Meilleur court-métrage – Fespaco 1999
Meilleur court-métrage – BFM International Film Festival London 2000
Diverses mentions en festivals
German Premiere
One Man’s Show
Newton Aduaka, Fiction, Nigeria/France, 2012, 75 min
With: Emil Abossolo Mbo, Aïssa Maïga, Odile Roire, Fatima Adoum, Kwame Pocrain
Original French with English Subtitles
Thursday, 13 February 2014
20h00
Entrance: 7,50 €
Discount: Berlin Pass, Gilde Pass, Heavy User Card, 5/10 Tickets Cards can be used by two people
Tickets & Information
030/ 283 4603
Hackesche Höfe Kino
Rosenthalerstr. 40/41
10187 Berlin
S Hackescher Markt
U Weinmeisterstraße
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DE
Deutschlandpremiere: „One Man’s Show »(OengU) von Newton Aduaka, Donnerstag, 13. Februar 2014, 20:00 Uhr, Hackesche Höfe Kino
In Anwesenheit des international gefeierten Regisseurs Newton Aduaka, lädt AfricAvenir am Donnerstag, 13. Februar 2014 um 20:00 Uhr zur Deutschlandpremiere des beim FESPACO mit dem Preis der afrikanischen Filmkritik ausgezeichneten Spielfilms „One Man’s Show »(DCP, Original Französisch mit eng. UT) ins Hackesche Höfe Kino. Gedreht vor dem Hintergrund der Debatte um Nationale Identität in Sarkozys Frankreich, ist‘One Man’s Show’ das ergreifende Portrait eines erfolgreichen Schwarzen Schauspielers, Emile, der kurz vor seinem 50. Geburtstag erfährt, dass er an Magenkrebs erkrankt ist. Der Film folgt dem Abstieg des gebeutelten Emile in eine existentielle Lebenskrise, die ihn nicht nur an seiner eigenen Kunst zweifeln lässt, sondern auch mit dem Scheitern seiner Beziehungen zu allen drei Frauen in seinem Leben konfrontiert.
Irgendwo zwischen Dantes göttlicher Komödie und Stand-Up Comedy, zwischen Theater und Performance enthüllt der Film auf poetische und tief bewegende Weise die Lebensstränge, die die Existenz einer Person ausmachen. Mit dem herausragenden Emile Abossolo M’bo in der Hauptrolle, fragt er auf kluge Weise was es heißt, Künstler zu sein und welchen Preis man zahlen muss, wenn man besonders als Schwarzer Künstler, sich selbst und seinen Ansichten treu bleibt.
„Ausgehend von einem einfachen Szenario des Untergangs eines Mannes, der glaubte, König sein zu können, macht Aduaka einen ebenso berührenden wie subtilen Film, von dem jede Szene uns anschließend heimsucht, sobald wir die Augen schließen. »
Olivier Barlet, Africultures
Im Anschluss an die Filmvorführung finden ein Publikumsgespräch mit dem Regisseur Newton Aduaka sowie ein kleiner Empfang im Kino-Foyer statt.
Mit finanzieller Unterstützung von Engagement Global aus Mitteln des BMZ, von Brot für die Welt – Evangelischer Entwicklungsdienst, der Humboldt-Universität, der Rosa-Luxemburg-Stiftung und in Kooperation mit Africiné, Allacine, SEV Magazin, dem Club der Freunde von RFI, Berlin Poche, |+| rendez-vous-cine.de, Exberliner, multicult.fm, Art Labour Archives, Initiative Schwarze Menschen in Deutschland (ISD), Berlinda, Zentrum Moderner Orient und Planète Métis.
Newton Aduaka über den Film
„Es ist der erste Film, den ich selbst geschnitten habe, seit meiner Zeit an der Filmschule, das ist 20 Jahre her! Ich fühlte mich desillusioniert vom Kino, und dieser Film hat mich zum Kino zurück gebracht. Ich wollte einen Film machen, der dem Ernst der Lage Rechnung trägt: Da Leben vergeht zu schnell. (…) Der Film erzählt eine Geschichte, die ich schon vor zehn Jahren verfilmen wollte: Ein erfolgreicher Schwarzer Künstler wird mit seinen Grenzen konfrontiert, die ihm das europäische Milieu auferlegt. Ich spreche nicht von Politik, sondern konzentriere mich voll und ganz auf den Kampf dieses Mannes. Ich zeige, welchen Preis man bezahlen muss, um Künstler zu sein. »
Presse
Der Kameruner Emile Abossolo Mbo lässt uns an einer großartigen filmischen Experiment teilhaben, zwischen Dante und Stand-up Comedy, Theater und Performance.
RFI
Aduakas Film ist zu allererst eine Meditation über die Beziehung des Mannes zu den Frauen und über Verantwortung.
Newton Aduaka hat mit One Man’s Show einen wagemutigen Film geschaffen. Indem er sich entschied, sich selbst mittels eines Filmgenres weiter zu entwickeln, das offen für Improvisation und Musik ist, beweist er, dass das Kino sich aus anderen Künsten nähren muss, wenn es nicht eine bloße virtuose Technik bleiben möchte. Wie es Hervé Bazin ausdrückte, das Kino muss unrein bleiben.
Alceny Saidou Barry, Lobservateur.bf
Aduaka hat sich eines Genres bedient, das fast ein experimentelles Kino ist. Das ist seine Art auszudrücken, „Ich versuche, ein neues Modell zu kreieren, um eine Geschichte zu erzählen ».
Damit zeigt er an, dass er das Filmschaffen voran bringen möchte. Nur so kann sich das Kino entwicklen, wie einst Djibril Diop Mambéty mit Touki Bouki (…)
Baba Diop, Président de la Fédération Africaine de la Critique Cinématographique (FACC)
Wenn ein Filmemacher, nachdem er sich mit großem Erfolg an mehreren Genres und bedeutenden Filmen abgearbeitet hat, zu einem derart intimistischen Stil zurückkehrt, dann ist es, weil er gleichzeitig an sich selbst und seinem Verhältnis zum Kino zweifelt. One Man’s Show ist tatsächlich ein Übergangswerk, eine wundervoll ehrliche Meditation. Newton Aduaka findet in dem Schauspieler Émile Abossolo Mbo einen Seelenverwandten, eine Inkarnation seiner eigenen Zweifel hinsichtlich des Sinns seines eigenen Werkes wie auch seines Verhältnisses zur Welt… und zu Frauen.
Olivier Barlet, Africultures
In Osmose mit seinen Schauspielern (man achte auf die magische Präsenz von Aïssa Maïga), die alle ebenso viele Risiken eingehen wie er selbst, um das Wesentliche einzufangen, widmet Aduaka dieses lebendige Stillleben unserer Zerbrechlichkeiten Frantz Fanon, der diese Zerbrechlichkeiten so gut kannte. Ausgehend von einem ganz einfachen Szenario des Untergangs eines Mannes, der glaubte, König sein zu können, macht Aduaka einen ebenso berührenden wie subtilen Film, von dem jede Szene uns heimsucht, sobald wir die Augen schließen.
Olivier Barlet, Africultures
Mit Emile als Hauptfigur und Subjekt, geht es im Film um Selbstfindung, die Suche nach Versöhnung und Erlösung, und, ein schwieriges Thema: Sterblichkeit. Wie Dantes Meisterwerk erforscht der Film das Menschliche und die poetische Vorstellungskraft. In diesem Sinne formuliert Aduaka eine offene und vielseitige Erzählarten und -ästhetiken, durchdrungen von Symbolen, Themen, inter-textuelle Referenzen, selbst-reflexive Momente und philosophische Grüblereien.
Jude G. Akudinobi, University of California
Im Großen und Ganzen geht es in dem Film um Vergangenheitsbewältigung und die Widmung an Fanon, dem Psychiater, Intellektuellen und Revolutionären verortet ihn fest in einen diskursiven Rahmen, indem Geschichte, interkulturelles Begehren, Migration, Exil, Entwurzelung, Identität und Trauma zentrale Ankerpunkte sind.
Jude G. Akudinobi, University of California
Regisseur: Newton Aduaka
Newton Aduaka wurde 1966 im Osten Nigerias geboren. Im Alter von vier Jahren flüchtete er mit seiner Familie nach Lagos nach dem nigerianischen Bürgerkrieg, dem Biafra Krieg. In den 1980ern siedelte er nach Großbritannien, um Maschinenbau zu studieren, entdeckte aber das Kino für sich und graduierte an der London Film School im Jahr 1990. 2001 drehte er seinen ersten Spielfilm „Rage », der gleich als mehrere Auszeichnungen erhielt, u.a. für das beste Erstlingswerk beim FESPACO. „Rage »war auch der erste unabhängig finanzierte Film eines Schwarzen Filmemachers in der Britischen Filmgeschichte, der einen nationalen Kinostart erhielt. Mit seinem zweiten Film „Ezra »gewann er eine Vielzahl von Preisen, an erster Stelle den renommierten Hauptpreis für den besten Film beim FESPACO in 2007. „One Man’s Show »ist sein dritter Spielfilm. Newton Aduaka lebt zurzeit in Paris.
Filmographie
ONE MAN’S SHOW (2013)
EZRA (2007)
RAGE (2001)
AÏCHA (2004)
SALE NÈGRE (2004)
BON VOYAGE (2004)
L’EXPERT (2004)
FUNERAL (2002)
ON THE EDGE (1997)
Deutschlandpremiere
One Man’s Show
Newton Aduaka, Spielfilm, Nigeria/Frankreich, 2012, 75 Min.
Mit: Emil Abossolo Mbo, Aïssa Maïga, Odile Roire, Fatima Adoum, Kwame Pocrain
Original Französisch mit englischen Untertiteln
Donnerstag, 13. Februar 2014
20:00 Uhr
Eintritt: 7,50 €
Ermäßigt: Berlinpass, Gildepass, Heavy User Card, 5er & 10er Karte zu zweit nutzbar
Karten und Auskunft
030/ 283 4603
Hackesche Höfe Kino
Rosenthalerstr. 40/41
10187 Berlin
S Hackescher Markt
U Weinmeisterstraße
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BLZ 66 09 08 00
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En présence du réalisateur de renommée internationale Newton Aduaka, AfricAvenir vous convie le jeudi 13 février 2014 à 20:00 heures au Hackesche Höfe Kino à la première allemande du film récompensé par le Prix FIPRESCI de la Critique Internationale au FESPACO „One Man’s Show »(DCP, VOSTA). Avec pour toile de fond une France en quête identitaire, One Man’s Show est le portrait fictionnel d’un comédien qui, à la veille de ses 50 ans, apprend qu’il est atteint d’un cancer de l’estomac. En pleine tourmente existentielle, il doit rassembler son égo en miettes, rendre des comptes à son fils de douze ans et se confronter à l’échec de ses relations amoureuses avec les trois femmes qui ont jalonné sa vie.
Quelque part entre Dante et Stand-up comedy, théâtre et performance, le film dévoile de manière poétique et émouvante les vies qui forment l’existence d’un personnage. À travers un Emil Abossolo M’bo éblouissant et hypnotique dans le personnage principal, il montre ce que cela signifie d’être un artiste et quel prix il faut payer pour être en plus un artiste noir qui reste fidèle à ses convictions.
« Une oeuvre réflexive d’une grande sincérité ».
Jeu de paume – le magazine
„D’un scénario tout simple de la descente aux enfers d’un homme qui croyait pouvoir être roi, Newton Aduaka tire un film aussi sensible que subtil dont chaque scène nous habite dès qu’on ferme les yeux. Olivier Barlet, Africultures
Suite à la projection auront lieu un débat public avec le réalisateur Newton Aduaka et une petite réception dans le foyer du cinéma.
Avec le soutien financier d’Engagement Global par le fonds du Ministère allemand de la coopération, von Brot für die Welt – Evangelischer Entwicklungsdienst, la Fondation Rosa-Luxemburg et en coopération avec Africiné, SEV Magazine, le Club des ami(e)s de RFI, Berlin Poche, |+| rendez-vous-cine.de, Exberliner, radio multicult.fm, Art Labour Archives, Initiative Schwarze Menschen in Deutschland (ISD), Berlinda, Humboldt Universität, Zentrum Moderner Orient et Planète Métis.
Newton Aduaka à propos de son film
C’est le premier film que j’ai monté moi-même depuis l’école de cinéma, il y a vingt ans ! Je me sentais désillusionné face au cinéma et ce film m’a ramené au cinéma. Je voulais faire un film qui rende justice à la gravité des choses : la vie va trop vite. (…) »
Presse
« Le Camerounais Emile Abossolo Mbo nous fait vivre une grande expérience cinématographique entre Dante et Stand-up comedy, théâtre et performance. » RFI
« Newton Aduaka réussit avec One man’s show un film audacieux. En choisissant de se renouveler à travers un cinéma ouvert à l’improvisation et à la musique, il prouve que le cinéma doit se nourrir des autres arts s’il ne veut être qu’une virtuosité technique. Comme le disait Hervé Bazin, le cinéma doit rester un art impur. » Alceny Saidou Barry, Lobservateur.bf
« Aduaka a fait dans un genre qui est presque un cinéma expérimental. Une manière de dire » je cherche mon chemin, j’essaye de mettre en place un nouveau dispositif pour raconter une histoire « . Avec ce cinéma, expérimental (au sens positif du terme), ça démontre qu’on a envie de faire avancer les choses et mettre en place des propositions nouvelles. C’est comme ça que le cinéma avance. Avant cela, on a eu le cas de Djibril DIOP Mambéty avec Touki Bouki qui était un film très novateur et dérangeant, parce qu’il avait mis en place une manière de raconter l’histoire qui n’était pas linéaire. » Baba Diop, Président de la Fédération Africaine de la Critique Cinématographique (FACC)
« Lorsqu’après s’être essayé avec succès à plusieurs genres et des films d’envergure, un réalisateur revient à une démarche aussi intimiste, c’est qu’il s’interroge à la fois sur lui-même et son rapport au cinéma. One man’s show est effectivement une œuvre de transition, une méditation d’une magnifique sincérité. Newton Aduaka trouve dans l’acteur Émile Abossolo Mbo un alter ego, l’incarnation de sa propre inquiétude face au sens de son travail de créateur autant que de son rapport au monde… et aux femmes. » Olivier Barlet, Africultures
« En osmose avec ses acteurs (on note la magique présence d’Aïssa Maïga), qui tous ensemble prennent autant de risques que lui pour capter l’essentiel, Aduaka dédie à Fanon qui les connaissait si bien ce tableau vivant de nos fragilités. D’un scénario tout simple de la descente aux enfers d’un homme qui croyait pouvoir être roi, Newton Aduaka tire un film aussi sensible que subtil dont chaque scène nous habite dès qu’on ferme les yeux. » Olivier Barlet, Africultures
« Avec son dernier film « One Man’s Show », Newton I Aduaka (revient) à un cinéma indépendant, lui permettant une vraie relation de promiscuité avec ses acteurs, ainsi qu’une liberté complète dans la réalisation puis l’édition. One Man’s Show franchit les frontières de l’intime des personnages tout en s’inscrivant dans le présent continu du cinéma de Newton I Aduaka. Le réalisateur immerge le spectateur dans la recherche permanente de liberté de l’acteur Émile Abossolo Mbo, mais aussi dans l’expérience du tournage, au fil des improvisations, comme si l’existence même de son cinéma était mis en jeu. Une oeuvre réflexive d’une grande sincérité. » Jeu de paume – le magazine
Le Réalisateur : Newton Aduaka
Né en 1966 au Nigeria. Il est diplômé de la London International Film School et a fondé la société de production Granite Film Works. Son film On the Edge a gagné le prix du meilleur court métrage au festival du cinéma Africain, d’Asie et d’Amérique latine de Milan et au Fespaco en 1999. Deux ans plus tard il y a également reçu le prix Oumarou Ganda de la première œuvre pour Rage et son court métrage Funeral a été sélectionné à la Quinzaine des Réalisateurs à Cannes en 2002. Il signera son 1er long métrage en 2006 Ezra, qui reçu l’Etalon de Yennenga au Fespaco 2007.
Filmographie & Prix
ONE MAN’S SHOW (2013)
Prix de la Critique – 23e édition Fespaco 2013
Sélection Festival de Mill Valley, USA.
Sélection à la Cinémathèque de Vancouver.
Sélection au AIM film festival d’Edimbourg.
Sélection au Africa Eye de Cambridge, Cardiff et Bristol.
Sélectionné au AITP d’Amesterdam.
Sélectionné au FCAT de Cordoue.
Projeté dans le cadre d’une rétrospective Aduaka aux Rencontres Cinématographiques de Manosque.
Projeté au Jeu de Paume dans le cadre du programme ‘Transgresseurs’.
EZRA (2007)
Etalon d’or de Yennenga (Golden Stallion) Fespaco
Grand Jury Prize – 28ème festival international du film de Durban
Grand Prix (Licorne d’Or) – 27ème festival international du film d’Amiens
Prix du public long métrage – 27ème festival international du film d’Amiens
Alhambra d’Argent (Meilleur Réalisateur) – Festival de Granada Cine del Sur
Prix des Nations-Unies pour la Paix et la Tolérance
Prix Humanitas – Nomination
Official selection- World Cinema Competition – Sundance Film Festival
Official Selection 46e Semaine Internationale de la Critique, Cannes Film Festival
Diffusion sur Arte – Édition DVD Arte
RAGE (2001)
Prix Oumarou Ganda – Meilleur premier film – Fespaco
Meilleur réalisateur – Meilleur premier film, Pan-African Film Festival, Los Angeles
Prix Jeunesse, Vue’s d’Afrique Montréal
Grand Prix OCIC – Festival d’Amiens
Carlton Television UK’s Multicultural Achievement Award for Cinema
Sortie Nationale: Grande-Bretagne – Édition DVD par Metrodome.
Diffusion sur Arte
AÏCHA (2004)
Sélection officielle : 61ème Mostra de Venise
Sélection officielle : Toronto International Film Festival
Sélection officielle : Festiival international de Clermont-Ferrand
Sélection officielle : Fespaco
Sélection officielle : Oberhausen Internationale Kurzfilmtage
SALE NÈGRE (2004)
Court-métrage de la collection Paris La Métisse
BON VOYAGE (2004)
Campagne de lutte contre le SIDA (Scenarios From Africa)
L’EXPERT (2004)
Campagne de lutte contre le SIDA (Scenarios From Africa)
FUNERAL (2002)
Quinzaine des Réalisateurs – Cannes 2002
Sélection officielle : Rio International Film Festival
ON THE EDGE (1997)
Meilleur court-métrage – Festival of African Asian & Latin American Cinema Milan
Meilleur court-métrage – Fespaco 1999
Meilleur court-métrage – BFM International Film Festival London 2000
Diverses mentions en festivals
Première Allemande
One Man’s Show
Newton Aduaka, Long Métrage Fiction, Nigeria/France, 2012, 75 min, VOSTA, DCP
Avec: Emil Abossolo Mbo, Aïssa Maïga, Odile Roire, Fatima Adoum, Kwame Pocrain
Jeudi 13 février 2014
20:00 heures
Entrée: 7,50 €
Réductions: Berlinpass, Gildepass, Heavy User Card, Carte du 5 ou 10 billets peuvent être utilisées à deux
Tickets et Informations
030/ 283 4603
Hackesche Höfe Kino
Rosenthalerstr. 40/41
10187 Berlin
S Hackescher Markt
U Weinmeisterstraße
Soutenez nos projets par une donation
AfricAvenir International e.V.
Badische Beamtenbank
BLZ 66 09 08 00
Kto 00 16 72 13 03
______________
EN
With internationally acclaimed director Newton Aduaka in attendance, AfricAvenir invites you on Thursday, 13 February 2014 at 20h00 to the German Premiere of Winner of the FIPRESCI International Critics Award at FESPACO „One Man’s Show »(DCP, Original French with English Subtitles) at Hackesche Höfe Kino. Shot against the background of Sarkozy’s debate on « National Identity »,‘One Man’s Show’ is the gripping portrait of Emil, a once successful Cameroonian actor living in France, who at his 50th birthday discovers that he has cancer. Structured in vignettes, the film follows the tortured Emil as he descends into existential crisis, struggling to connect with his son and confronting the failure of his relationships with the three women in his life.
Somewhere between Dante’s Divine Comedy and Stand-Up Comedy, between Theatre und Performance, the film in a poetic and moving way examines the interior world of a man doubly disconnected. With the phenomenal and hypnotic Emile Abossolo M’bo as the tormented Emil, the film asks in an intelligent and subtle way, what it means to be an artist and what is the price to pay especially if you are a Black artist struggling to stay faithful to yourself and your convictions.
„Based on a very simple scenario of the downfall of a man who believed he could be king, Aduaka presents a touching and subtle film, of which every scene comes back to haunt us once we close our eyes. » Olivier Barlet, Africultures
The screening will be followed by an open discussion with director Newton Aduaka and by a small reception in the cinema foyer.
With the financial supprt of Engagement Global from funds allocated by the German Ministry of Cooperation, Brot für die Welt – Evangelischer Entwicklungsdienst, Humboldt University, Rosa-Luxemburg-Foundation and in co-operation with Africiné, SEV Magazin, Club der Freunde von RFI, Berlin Poche, |+| rendez-vous-cine.de, Exberliner, radio multicult.fm, Art Labour Archives, Initiative Schwarze Menschen in Deutschland (ISD), Berlinda, Zentrum Moderner Orient and Planète Métis.
Newton Aduaka about his film
„It is the first film since I left film school that I shot, produced and edited completely on my own, it has been 20 years! I felt disillusioned with cinema, and this film brought me back to cinema. I wanted to make a film which really takes account of the seriousness of the situation: life goes too quickly. (…) The film tells a story that I wanted to tell already ten years ago: A successful Black actor is confronted with his limitations imposed by a European context. I don’t speak about politics; I totally concentrate on the struggle of this man. I show the price one has to pay to be an artist. »
Press Reviews
« In Osmosis with his actors, (note the magic presence of Aïssa Maïga), who all take just as many risks as he does in capturing only the essential, Aduaka dedicates this living painting featuring all our fragilities to Frantz Fanon who knew them so well. Based on a simple and reduced scenario of the downfall of a man who believed he could be king, Aduaka presents a touching and subtle film, of which every scene comes back to haunt us once we close our eyes. »
Olivier Barlet, Africultures
« Largely, the film is a coming-to-terms narrative and its dedication to Fanon, a psychiatrist, intellectual and revolutionary, locates it firmly within a discursive framework, where history, interracial desire, migration, exile, displacement, identity and trauma are crucial anchors. »
Jude G. Akudinobi, University of California
« The Cameroonian Emile Abossolo Mbo offers us a great cinematographic experience between Dante’s divine comedy and Stand-up comedy, betwenn theatre and performance. »
RFI
« With One Man’s Show, Newton Aduaka has created a bold and daring film. By choosing to renew his cinema by incorporating improvisation and music, he proves that cinema has to invoke the other arts if it wants to be more than a technical virtuosity. As Hervé Bazin said, cinema has to stay impure. »
Alceny Saidou Barry, Lobservateur.bf
« Aduaka has turned to a genre that can almost be described as experimental. It is his way of saying: « I am searching my own path, I am trying to set up a new model of my own to tell stories ». With this « experimental » cinema (in the positive sense of the word), he shows that he wants to makle things change, like Djibril Diop Mambéty and the likes before him (…) »
Baba Diop, Président de la Fédération Africaine de la Critique Cinématographique (FACC)
« When a filmmaker, after having so successfully worked within other genres and produced major films, returns to such a intimate approach, it means that he is questioning at the same time himself and his relation to cinema. One Man’s Show is indeed a transitory work, a wonderfully sincere meditation. Newton Aduaka foundhis alter ego in Émile Abossolo Mbo, the incarnation of his own anxieties in relation to his creative work and his relation to the world as a whole… and to women. »
Olivier Barlet, Africultures
« With Emil as a character and subject, the film (…) involves introspection, quests for reconciliation and redemption, and a difficult subject, mortality. Like Dante’s masterpiece, it explores humanity and the poetic imagination. Hence, Aduaka formulates eclectic aesthetic and narrative registers, suffused with symbols, themes, inter-textual references, self-reflexive moments, and philosophical musings. »
Jude G. Akudinobi, University of California
Director: Newton Aduaka
Newton Aduaka was born in Eastern Nigeria in 1966. At the age of four his family sought refuge in Lagos after the Nigerian Civil War, or the Biafran War. He moved to the UK in the mid 80s to study Engineering, but discovered cinema, graduating from the London Film School in 1990. In 2001 he directed his debut feature film Rage. His second feature film Ezra won the Etalon d’or de Yennenga, the highest honour for an African Film Maker at the festival of pan-African cinema, FESPACO in 2007.One Man’s Show is his third feature film. Newton Aduaka currently lives in Paris.
Filmography & Awards
ONE MAN’S SHOW (2013)
Prix de la Critique – 23e édition Fespaco 2013
Sélection Festival de Mill Valley, USA.
Sélection à la Cinémathèque de Vancouver.
Sélection au AIM film festival d’Edimbourg.
Sélection au Africa Eye de Cambridge, Cardiff et Bristol.
Sélectionné au AITP d’Amesterdam.
Sélectionné au FCAT de Cordoue.
Projeté dans le cadre d’une rétrospective Aduaka aux Rencontres Cinématographiques de Manosque.
Projeté au Jeu de Paume dans le cadre du programme ‘Transgresseurs’.
EZRA (2007)
Etalon d’or de Yennenga (Golden Stallion) Fespaco
Grand Jury Prize – 28ème festival international du film de Durban
Grand Prix (Licorne d’Or) – 27ème festival international du film d’Amiens
Prix du public long métrage – 27ème festival international du film d’Amiens
Alhambra d’Argent (Meilleur Réalisateur) – Festival de Granada Cine del Sur
Prix des Nations-Unies pour la Paix et la Tolérance
Prix Humanitas – Nomination
Official selection- World Cinema Competition – Sundance Film Festival
Official Selection 46e Semaine Internationale de la Critique, Cannes Film Festival
Diffusion sur Arte – Édition DVD Arte
RAGE (2001)
Prix Oumarou Ganda – Meilleur premier film – Fespaco
Meilleur réalisateur – Meilleur premier film, Pan-African Film Festival, Los Angeles
Prix Jeunesse, Vue’s d’Afrique Montréal
Grand Prix OCIC – Festival d’Amiens
Carlton Television UK’s Multicultural Achievement Award for Cinema
Sortie Nationale: Grande-Bretagne – Édition DVD par Metrodome.
Diffusion sur Arte
AÏCHA (2004)
Sélection officielle : 61ème Mostra de Venise
Sélection officielle : Toronto International Film Festival
Sélection officielle : Festiival international de Clermont-Ferrand
Sélection officielle : Fespaco
Sélection officielle : Oberhausen Internationale Kurzfilmtage
SALE NÈGRE (2004)
Court-métrage de la collection Paris La Métisse
BON VOYAGE (2004)
Campagne de lutte contre le SIDA (Scenarios From Africa)
L’EXPERT (2004)
Campagne de lutte contre le SIDA (Scenarios From Africa)
FUNERAL (2002)
Quinzaine des Réalisateurs – Cannes 2002
Sélection officielle : Rio International Film Festival
ON THE EDGE (1997)
Meilleur court-métrage – Festival of African Asian & Latin American Cinema Milan
Meilleur court-métrage – Fespaco 1999
Meilleur court-métrage – BFM International Film Festival London 2000
Diverses mentions en festivals
German Premiere
One Man’s Show
Newton Aduaka, Fiction, Nigeria/France, 2012, 75 min
With: Emil Abossolo Mbo, Aïssa Maïga, Odile Roire, Fatima Adoum, Kwame Pocrain
Original French with English Subtitles
Thursday, 13 February 2014
20h00
Entrance: 7,50 €
Discount: Berlin Pass, Gilde Pass, Heavy User Card, 5/10 Tickets Cards can be used by two people
Tickets & Information
030/ 283 4603
Hackesche Höfe Kino
Rosenthalerstr. 40/41
10187 Berlin
S Hackescher Markt
U Weinmeisterstraße
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AfricAvenir International e.V.
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BLZ 66 09 08 00
Kto 00 16 72 13 03
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DE
Deutschlandpremiere: „One Man’s Show »(OengU) von Newton Aduaka, Donnerstag, 13. Februar 2014, 20:00 Uhr, Hackesche Höfe Kino
In Anwesenheit des international gefeierten Regisseurs Newton Aduaka, lädt AfricAvenir am Donnerstag, 13. Februar 2014 um 20:00 Uhr zur Deutschlandpremiere des beim FESPACO mit dem Preis der afrikanischen Filmkritik ausgezeichneten Spielfilms „One Man’s Show »(DCP, Original Französisch mit eng. UT) ins Hackesche Höfe Kino. Gedreht vor dem Hintergrund der Debatte um Nationale Identität in Sarkozys Frankreich, ist‘One Man’s Show’ das ergreifende Portrait eines erfolgreichen Schwarzen Schauspielers, Emile, der kurz vor seinem 50. Geburtstag erfährt, dass er an Magenkrebs erkrankt ist. Der Film folgt dem Abstieg des gebeutelten Emile in eine existentielle Lebenskrise, die ihn nicht nur an seiner eigenen Kunst zweifeln lässt, sondern auch mit dem Scheitern seiner Beziehungen zu allen drei Frauen in seinem Leben konfrontiert.
Irgendwo zwischen Dantes göttlicher Komödie und Stand-Up Comedy, zwischen Theater und Performance enthüllt der Film auf poetische und tief bewegende Weise die Lebensstränge, die die Existenz einer Person ausmachen. Mit dem herausragenden Emile Abossolo M’bo in der Hauptrolle, fragt er auf kluge Weise was es heißt, Künstler zu sein und welchen Preis man zahlen muss, wenn man besonders als Schwarzer Künstler, sich selbst und seinen Ansichten treu bleibt.
„Ausgehend von einem einfachen Szenario des Untergangs eines Mannes, der glaubte, König sein zu können, macht Aduaka einen ebenso berührenden wie subtilen Film, von dem jede Szene uns anschließend heimsucht, sobald wir die Augen schließen. »
Olivier Barlet, Africultures
Im Anschluss an die Filmvorführung finden ein Publikumsgespräch mit dem Regisseur Newton Aduaka sowie ein kleiner Empfang im Kino-Foyer statt.
Mit finanzieller Unterstützung von Engagement Global aus Mitteln des BMZ, von Brot für die Welt – Evangelischer Entwicklungsdienst, der Humboldt-Universität, der Rosa-Luxemburg-Stiftung und in Kooperation mit Africiné, Allacine, SEV Magazin, dem Club der Freunde von RFI, Berlin Poche, |+| rendez-vous-cine.de, Exberliner, multicult.fm, Art Labour Archives, Initiative Schwarze Menschen in Deutschland (ISD), Berlinda, Zentrum Moderner Orient und Planète Métis.
Newton Aduaka über den Film
„Es ist der erste Film, den ich selbst geschnitten habe, seit meiner Zeit an der Filmschule, das ist 20 Jahre her! Ich fühlte mich desillusioniert vom Kino, und dieser Film hat mich zum Kino zurück gebracht. Ich wollte einen Film machen, der dem Ernst der Lage Rechnung trägt: Da Leben vergeht zu schnell. (…) Der Film erzählt eine Geschichte, die ich schon vor zehn Jahren verfilmen wollte: Ein erfolgreicher Schwarzer Künstler wird mit seinen Grenzen konfrontiert, die ihm das europäische Milieu auferlegt. Ich spreche nicht von Politik, sondern konzentriere mich voll und ganz auf den Kampf dieses Mannes. Ich zeige, welchen Preis man bezahlen muss, um Künstler zu sein. »
Presse
Der Kameruner Emile Abossolo Mbo lässt uns an einer großartigen filmischen Experiment teilhaben, zwischen Dante und Stand-up Comedy, Theater und Performance.
RFI
Aduakas Film ist zu allererst eine Meditation über die Beziehung des Mannes zu den Frauen und über Verantwortung.
Newton Aduaka hat mit One Man’s Show einen wagemutigen Film geschaffen. Indem er sich entschied, sich selbst mittels eines Filmgenres weiter zu entwickeln, das offen für Improvisation und Musik ist, beweist er, dass das Kino sich aus anderen Künsten nähren muss, wenn es nicht eine bloße virtuose Technik bleiben möchte. Wie es Hervé Bazin ausdrückte, das Kino muss unrein bleiben.
Alceny Saidou Barry, Lobservateur.bf
Aduaka hat sich eines Genres bedient, das fast ein experimentelles Kino ist. Das ist seine Art auszudrücken, „Ich versuche, ein neues Modell zu kreieren, um eine Geschichte zu erzählen ».
Damit zeigt er an, dass er das Filmschaffen voran bringen möchte. Nur so kann sich das Kino entwicklen, wie einst Djibril Diop Mambéty mit Touki Bouki (…)
Baba Diop, Président de la Fédération Africaine de la Critique Cinématographique (FACC)
Wenn ein Filmemacher, nachdem er sich mit großem Erfolg an mehreren Genres und bedeutenden Filmen abgearbeitet hat, zu einem derart intimistischen Stil zurückkehrt, dann ist es, weil er gleichzeitig an sich selbst und seinem Verhältnis zum Kino zweifelt. One Man’s Show ist tatsächlich ein Übergangswerk, eine wundervoll ehrliche Meditation. Newton Aduaka findet in dem Schauspieler Émile Abossolo Mbo einen Seelenverwandten, eine Inkarnation seiner eigenen Zweifel hinsichtlich des Sinns seines eigenen Werkes wie auch seines Verhältnisses zur Welt… und zu Frauen.
Olivier Barlet, Africultures
In Osmose mit seinen Schauspielern (man achte auf die magische Präsenz von Aïssa Maïga), die alle ebenso viele Risiken eingehen wie er selbst, um das Wesentliche einzufangen, widmet Aduaka dieses lebendige Stillleben unserer Zerbrechlichkeiten Frantz Fanon, der diese Zerbrechlichkeiten so gut kannte. Ausgehend von einem ganz einfachen Szenario des Untergangs eines Mannes, der glaubte, König sein zu können, macht Aduaka einen ebenso berührenden wie subtilen Film, von dem jede Szene uns heimsucht, sobald wir die Augen schließen.
Olivier Barlet, Africultures
Mit Emile als Hauptfigur und Subjekt, geht es im Film um Selbstfindung, die Suche nach Versöhnung und Erlösung, und, ein schwieriges Thema: Sterblichkeit. Wie Dantes Meisterwerk erforscht der Film das Menschliche und die poetische Vorstellungskraft. In diesem Sinne formuliert Aduaka eine offene und vielseitige Erzählarten und -ästhetiken, durchdrungen von Symbolen, Themen, inter-textuelle Referenzen, selbst-reflexive Momente und philosophische Grüblereien.
Jude G. Akudinobi, University of California
Im Großen und Ganzen geht es in dem Film um Vergangenheitsbewältigung und die Widmung an Fanon, dem Psychiater, Intellektuellen und Revolutionären verortet ihn fest in einen diskursiven Rahmen, indem Geschichte, interkulturelles Begehren, Migration, Exil, Entwurzelung, Identität und Trauma zentrale Ankerpunkte sind.
Jude G. Akudinobi, University of California
Regisseur: Newton Aduaka
Newton Aduaka wurde 1966 im Osten Nigerias geboren. Im Alter von vier Jahren flüchtete er mit seiner Familie nach Lagos nach dem nigerianischen Bürgerkrieg, dem Biafra Krieg. In den 1980ern siedelte er nach Großbritannien, um Maschinenbau zu studieren, entdeckte aber das Kino für sich und graduierte an der London Film School im Jahr 1990. 2001 drehte er seinen ersten Spielfilm „Rage », der gleich als mehrere Auszeichnungen erhielt, u.a. für das beste Erstlingswerk beim FESPACO. „Rage »war auch der erste unabhängig finanzierte Film eines Schwarzen Filmemachers in der Britischen Filmgeschichte, der einen nationalen Kinostart erhielt. Mit seinem zweiten Film „Ezra »gewann er eine Vielzahl von Preisen, an erster Stelle den renommierten Hauptpreis für den besten Film beim FESPACO in 2007. „One Man’s Show »ist sein dritter Spielfilm. Newton Aduaka lebt zurzeit in Paris.
Filmographie
ONE MAN’S SHOW (2013)
EZRA (2007)
RAGE (2001)
AÏCHA (2004)
SALE NÈGRE (2004)
BON VOYAGE (2004)
L’EXPERT (2004)
FUNERAL (2002)
ON THE EDGE (1997)
Deutschlandpremiere
One Man’s Show
Newton Aduaka, Spielfilm, Nigeria/Frankreich, 2012, 75 Min.
Mit: Emil Abossolo Mbo, Aïssa Maïga, Odile Roire, Fatima Adoum, Kwame Pocrain
Original Französisch mit englischen Untertiteln
Donnerstag, 13. Februar 2014
20:00 Uhr
Eintritt: 7,50 €
Ermäßigt: Berlinpass, Gildepass, Heavy User Card, 5er & 10er Karte zu zweit nutzbar
Karten und Auskunft
030/ 283 4603
Hackesche Höfe Kino
Rosenthalerstr. 40/41
10187 Berlin
S Hackescher Markt
U Weinmeisterstraße
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BLZ 66 09 08 00
Kto 00 16 72 13 03
English
With internationally acclaimed director Newton Aduaka in attendance, AfricAvenir invites you on Thursday, 13 February 2014 at 20h00 to the German Premiere of Winner of the FIPRESCI International Critics Award at FESPACO „One Man’s Show »(DCP, Original French with English Subtitles) at Hackesche Höfe Kino. Shot against the background of Sarkozy’s debate on « National Identity »,‘One Man’s Show’ is the gripping portrait of Emil, a once successful Cameroonian actor living in France, who at his 50th birthday discovers that he has cancer. Structured in vignettes, the film follows the tortured Emil as he descends into existential crisis, struggling to connect with his son and confronting the failure of his relationships with the three women in his life.
Somewhere between Dante’s Divine Comedy and Stand-Up Comedy, between Theatre und Performance, the film in a poetic and moving way examines the interior world of a man doubly disconnected. With the phenomenal and hypnotic Emile Abossolo M’bo as the tormented Emil, the film asks in an intelligent and subtle way, what it means to be an artist and what is the price to pay especially if you are a Black artist struggling to stay faithful to yourself and your convictions.
„Based on a very simple scenario of the downfall of a man who believed he could be king, Aduaka presents a touching and subtle film, of which every scene comes back to haunt us once we close our eyes. » Olivier Barlet, Africultures
The screening will be followed by an open discussion with director Newton Aduaka and by a small reception in the cinema foyer.
With the financial supprt of Engagement Global from funds allocated by the German Ministry of Cooperation, Brot für die Welt – Evangelischer Entwicklungsdienst, Humboldt University, Rosa-Luxemburg-Foundation and in co-operation with Africiné, SEV Magazin, Club der Freunde von RFI, Berlin Poche, |+| rendez-vous-cine.de, Exberliner, radio multicult.fm, Art Labour Archives, Initiative Schwarze Menschen in Deutschland (ISD), Berlinda, Zentrum Moderner Orient and Planète Métis.
Newton Aduaka about his film
„It is the first film since I left film school that I shot, produced and edited completely on my own, it has been 20 years! I felt disillusioned with cinema, and this film brought me back to cinema. I wanted to make a film which really takes account of the seriousness of the situation: life goes too quickly. (…) The film tells a story that I wanted to tell already ten years ago: A successful Black actor is confronted with his limitations imposed by a European context. I don’t speak about politics; I totally concentrate on the struggle of this man. I show the price one has to pay to be an artist. »
Press Reviews
« In Osmosis with his actors, (note the magic presence of Aïssa Maïga), who all take just as many risks as he does in capturing only the essential, Aduaka dedicates this living painting featuring all our fragilities to Frantz Fanon who knew them so well. Based on a simple and reduced scenario of the downfall of a man who believed he could be king, Aduaka presents a touching and subtle film, of which every scene comes back to haunt us once we close our eyes. »
Olivier Barlet, Africultures
« Largely, the film is a coming-to-terms narrative and its dedication to Fanon, a psychiatrist, intellectual and revolutionary, locates it firmly within a discursive framework, where history, interracial desire, migration, exile, displacement, identity and trauma are crucial anchors. »
Jude G. Akudinobi, University of California
« The Cameroonian Emile Abossolo Mbo offers us a great cinematographic experience between Dante’s divine comedy and Stand-up comedy, betwenn theatre and performance. »
RFI
« With One Man’s Show, Newton Aduaka has created a bold and daring film. By choosing to renew his cinema by incorporating improvisation and music, he proves that cinema has to invoke the other arts if it wants to be more than a technical virtuosity. As Hervé Bazin said, cinema has to stay impure. »
Alceny Saidou Barry, Lobservateur.bf
« Aduaka has turned to a genre that can almost be described as experimental. It is his way of saying: « I am searching my own path, I am trying to set up a new model of my own to tell stories ». With this « experimental » cinema (in the positive sense of the word), he shows that he wants to makle things change, like Djibril Diop Mambéty and the likes before him (…) »
Baba Diop, Président de la Fédération Africaine de la Critique Cinématographique (FACC)
« When a filmmaker, after having so successfully worked within other genres and produced major films, returns to such a intimate approach, it means that he is questioning at the same time himself and his relation to cinema. One Man’s Show is indeed a transitory work, a wonderfully sincere meditation. Newton Aduaka foundhis alter ego in Émile Abossolo Mbo, the incarnation of his own anxieties in relation to his creative work and his relation to the world as a whole… and to women. »
Olivier Barlet, Africultures
« With Emil as a character and subject, the film (…) involves introspection, quests for reconciliation and redemption, and a difficult subject, mortality. Like Dante’s masterpiece, it explores humanity and the poetic imagination. Hence, Aduaka formulates eclectic aesthetic and narrative registers, suffused with symbols, themes, inter-textual references, self-reflexive moments, and philosophical musings. »
Jude G. Akudinobi, University of California
Director: Newton Aduaka
Newton Aduaka was born in Eastern Nigeria in 1966. At the age of four his family sought refuge in Lagos after the Nigerian Civil War, or the Biafran War. He moved to the UK in the mid 80s to study Engineering, but discovered cinema, graduating from the London Film School in 1990. In 2001 he directed his debut feature film Rage. His second feature film Ezra won the Etalon d’or de Yennenga, the highest honour for an African Film Maker at the festival of pan-African cinema, FESPACO in 2007.One Man’s Show is his third feature film. Newton Aduaka currently lives in Paris.
Filmography & Awards
ONE MAN’S SHOW (2013)
Prix de la Critique – 23e édition Fespaco 2013
Sélection Festival de Mill Valley, USA.
Sélection à la Cinémathèque de Vancouver.
Sélection au AIM film festival d’Edimbourg.
Sélection au Africa Eye de Cambridge, Cardiff et Bristol.
Sélectionné au AITP d’Amesterdam.
Sélectionné au FCAT de Cordoue.
Projeté dans le cadre d’une rétrospective Aduaka aux Rencontres Cinématographiques de Manosque.
Projeté au Jeu de Paume dans le cadre du programme ‘Transgresseurs’.
EZRA (2007)
Etalon d’or de Yennenga (Golden Stallion) Fespaco
Grand Jury Prize – 28ème festival international du film de Durban
Grand Prix (Licorne d’Or) – 27ème festival international du film d’Amiens
Prix du public long métrage – 27ème festival international du film d’Amiens
Alhambra d’Argent (Meilleur Réalisateur) – Festival de Granada Cine del Sur
Prix des Nations-Unies pour la Paix et la Tolérance
Prix Humanitas – Nomination
Official selection- World Cinema Competition – Sundance Film Festival
Official Selection 46e Semaine Internationale de la Critique, Cannes Film Festival
Diffusion sur Arte – Édition DVD Arte
RAGE (2001)
Prix Oumarou Ganda – Meilleur premier film – Fespaco
Meilleur réalisateur – Meilleur premier film, Pan-African Film Festival, Los Angeles
Prix Jeunesse, Vue’s d’Afrique Montréal
Grand Prix OCIC – Festival d’Amiens
Carlton Television UK’s Multicultural Achievement Award for Cinema
Sortie Nationale: Grande-Bretagne – Édition DVD par Metrodome.
Diffusion sur Arte
AÏCHA (2004)
Sélection officielle : 61ème Mostra de Venise
Sélection officielle : Toronto International Film Festival
Sélection officielle : Festiival international de Clermont-Ferrand
Sélection officielle : Fespaco
Sélection officielle : Oberhausen Internationale Kurzfilmtage
SALE NÈGRE (2004)
Court-métrage de la collection Paris La Métisse
BON VOYAGE (2004)
Campagne de lutte contre le SIDA (Scenarios From Africa)
L’EXPERT (2004)
Campagne de lutte contre le SIDA (Scenarios From Africa)
FUNERAL (2002)
Quinzaine des Réalisateurs – Cannes 2002
Sélection officielle : Rio International Film Festival
ON THE EDGE (1997)
Meilleur court-métrage – Festival of African Asian & Latin American Cinema Milan
Meilleur court-métrage – Fespaco 1999
Meilleur court-métrage – BFM International Film Festival London 2000
Diverses mentions en festivals
German Premiere
One Man’s Show
Newton Aduaka, Fiction, Nigeria/France, 2012, 75 min
With: Emil Abossolo Mbo, Aïssa Maïga, Odile Roire, Fatima Adoum, Kwame Pocrain
Original French with English Subtitles
Thursday, 13 February 2014
20h00
Entrance: 7,50 €
Discount: Berlin Pass, Gilde Pass, Heavy User Card, 5/10 Tickets Cards can be used by two people
Tickets & Information
030/ 283 4603
Hackesche Höfe Kino
Rosenthalerstr. 40/41
10187 Berlin
S Hackescher Markt
U Weinmeisterstraße
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Somewhere between Dante’s Divine Comedy and Stand-Up Comedy, between Theatre und Performance, the film in a poetic and moving way examines the interior world of a man doubly disconnected. With the phenomenal and hypnotic Emile Abossolo M’bo as the tormented Emil, the film asks in an intelligent and subtle way, what it means to be an artist and what is the price to pay especially if you are a Black artist struggling to stay faithful to yourself and your convictions.
„Based on a very simple scenario of the downfall of a man who believed he could be king, Aduaka presents a touching and subtle film, of which every scene comes back to haunt us once we close our eyes. » Olivier Barlet, Africultures
The screening will be followed by an open discussion with director Newton Aduaka and by a small reception in the cinema foyer.
With the financial supprt of Engagement Global from funds allocated by the German Ministry of Cooperation, Brot für die Welt – Evangelischer Entwicklungsdienst, Humboldt University, Rosa-Luxemburg-Foundation and in co-operation with Africiné, SEV Magazin, Club der Freunde von RFI, Berlin Poche, |+| rendez-vous-cine.de, Exberliner, radio multicult.fm, Art Labour Archives, Initiative Schwarze Menschen in Deutschland (ISD), Berlinda, Zentrum Moderner Orient and Planète Métis.
Newton Aduaka about his film
„It is the first film since I left film school that I shot, produced and edited completely on my own, it has been 20 years! I felt disillusioned with cinema, and this film brought me back to cinema. I wanted to make a film which really takes account of the seriousness of the situation: life goes too quickly. (…) The film tells a story that I wanted to tell already ten years ago: A successful Black actor is confronted with his limitations imposed by a European context. I don’t speak about politics; I totally concentrate on the struggle of this man. I show the price one has to pay to be an artist. »
Press Reviews
« In Osmosis with his actors, (note the magic presence of Aïssa Maïga), who all take just as many risks as he does in capturing only the essential, Aduaka dedicates this living painting featuring all our fragilities to Frantz Fanon who knew them so well. Based on a simple and reduced scenario of the downfall of a man who believed he could be king, Aduaka presents a touching and subtle film, of which every scene comes back to haunt us once we close our eyes. »
Olivier Barlet, Africultures
« Largely, the film is a coming-to-terms narrative and its dedication to Fanon, a psychiatrist, intellectual and revolutionary, locates it firmly within a discursive framework, where history, interracial desire, migration, exile, displacement, identity and trauma are crucial anchors. »
Jude G. Akudinobi, University of California
« The Cameroonian Emile Abossolo Mbo offers us a great cinematographic experience between Dante’s divine comedy and Stand-up comedy, betwenn theatre and performance. »
RFI
« With One Man’s Show, Newton Aduaka has created a bold and daring film. By choosing to renew his cinema by incorporating improvisation and music, he proves that cinema has to invoke the other arts if it wants to be more than a technical virtuosity. As Hervé Bazin said, cinema has to stay impure. »
Alceny Saidou Barry, Lobservateur.bf
« Aduaka has turned to a genre that can almost be described as experimental. It is his way of saying: « I am searching my own path, I am trying to set up a new model of my own to tell stories ». With this « experimental » cinema (in the positive sense of the word), he shows that he wants to makle things change, like Djibril Diop Mambéty and the likes before him (…) »
Baba Diop, Président de la Fédération Africaine de la Critique Cinématographique (FACC)
« When a filmmaker, after having so successfully worked within other genres and produced major films, returns to such a intimate approach, it means that he is questioning at the same time himself and his relation to cinema. One Man’s Show is indeed a transitory work, a wonderfully sincere meditation. Newton Aduaka foundhis alter ego in Émile Abossolo Mbo, the incarnation of his own anxieties in relation to his creative work and his relation to the world as a whole… and to women. »
Olivier Barlet, Africultures
« With Emil as a character and subject, the film (…) involves introspection, quests for reconciliation and redemption, and a difficult subject, mortality. Like Dante’s masterpiece, it explores humanity and the poetic imagination. Hence, Aduaka formulates eclectic aesthetic and narrative registers, suffused with symbols, themes, inter-textual references, self-reflexive moments, and philosophical musings. »
Jude G. Akudinobi, University of California
Director: Newton Aduaka
Newton Aduaka was born in Eastern Nigeria in 1966. At the age of four his family sought refuge in Lagos after the Nigerian Civil War, or the Biafran War. He moved to the UK in the mid 80s to study Engineering, but discovered cinema, graduating from the London Film School in 1990. In 2001 he directed his debut feature film Rage. His second feature film Ezra won the Etalon d’or de Yennenga, the highest honour for an African Film Maker at the festival of pan-African cinema, FESPACO in 2007.One Man’s Show is his third feature film. Newton Aduaka currently lives in Paris.
Filmography & Awards
ONE MAN’S SHOW (2013)
Prix de la Critique – 23e édition Fespaco 2013
Sélection Festival de Mill Valley, USA.
Sélection à la Cinémathèque de Vancouver.
Sélection au AIM film festival d’Edimbourg.
Sélection au Africa Eye de Cambridge, Cardiff et Bristol.
Sélectionné au AITP d’Amesterdam.
Sélectionné au FCAT de Cordoue.
Projeté dans le cadre d’une rétrospective Aduaka aux Rencontres Cinématographiques de Manosque.
Projeté au Jeu de Paume dans le cadre du programme ‘Transgresseurs’.
EZRA (2007)
Etalon d’or de Yennenga (Golden Stallion) Fespaco
Grand Jury Prize – 28ème festival international du film de Durban
Grand Prix (Licorne d’Or) – 27ème festival international du film d’Amiens
Prix du public long métrage – 27ème festival international du film d’Amiens
Alhambra d’Argent (Meilleur Réalisateur) – Festival de Granada Cine del Sur
Prix des Nations-Unies pour la Paix et la Tolérance
Prix Humanitas – Nomination
Official selection- World Cinema Competition – Sundance Film Festival
Official Selection 46e Semaine Internationale de la Critique, Cannes Film Festival
Diffusion sur Arte – Édition DVD Arte
RAGE (2001)
Prix Oumarou Ganda – Meilleur premier film – Fespaco
Meilleur réalisateur – Meilleur premier film, Pan-African Film Festival, Los Angeles
Prix Jeunesse, Vue’s d’Afrique Montréal
Grand Prix OCIC – Festival d’Amiens
Carlton Television UK’s Multicultural Achievement Award for Cinema
Sortie Nationale: Grande-Bretagne – Édition DVD par Metrodome.
Diffusion sur Arte
AÏCHA (2004)
Sélection officielle : 61ème Mostra de Venise
Sélection officielle : Toronto International Film Festival
Sélection officielle : Festiival international de Clermont-Ferrand
Sélection officielle : Fespaco
Sélection officielle : Oberhausen Internationale Kurzfilmtage
SALE NÈGRE (2004)
Court-métrage de la collection Paris La Métisse
BON VOYAGE (2004)
Campagne de lutte contre le SIDA (Scenarios From Africa)
L’EXPERT (2004)
Campagne de lutte contre le SIDA (Scenarios From Africa)
FUNERAL (2002)
Quinzaine des Réalisateurs – Cannes 2002
Sélection officielle : Rio International Film Festival
ON THE EDGE (1997)
Meilleur court-métrage – Festival of African Asian & Latin American Cinema Milan
Meilleur court-métrage – Fespaco 1999
Meilleur court-métrage – BFM International Film Festival London 2000
Diverses mentions en festivals
German Premiere
One Man’s Show
Newton Aduaka, Fiction, Nigeria/France, 2012, 75 min
With: Emil Abossolo Mbo, Aïssa Maïga, Odile Roire, Fatima Adoum, Kwame Pocrain
Original French with English Subtitles
Thursday, 13 February 2014
20h00
Entrance: 7,50 €
Discount: Berlin Pass, Gilde Pass, Heavy User Card, 5/10 Tickets Cards can be used by two people
Tickets & Information
030/ 283 4603
Hackesche Höfe Kino
Rosenthalerstr. 40/41
10187 Berlin
S Hackescher Markt
U Weinmeisterstraße
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