Fiche Film
Cinéma/TV
LONG Métrage | 2009
Cinémas de traverse
Pays concerné : France
Support : DVD
Durée : 166 minutes
Genre : expérimental
Type : documentaire
Français
Ce documentaire en quatre temps, compose un parcours volontairement subjectif (ainsi qu’en atteste un journal de bord) dans l’univers du cinéma experimental. C’est une libre exploration des formes de cinéma alternatif à travers des rencontres sur quatre continents.
Des cinéastes réputés comme Jonas Mekas (USA), Peter Kubelka (Autriche), Boris Lehman (Belgique), Ahmed Zir (Algérie), Joseph Morder (France), Peter Tscherkassky (Autriche), Guy Sherwin (Grande Bretagne) en cotoient d’autres, moins connus mais tout aussi créatifs. Des solitaires comme des membres de collectifsŠ
Au terme du parcours, apparaît l’esquisse d’un film possible, une nouvelle étape à la découverte des Cinémas de traverse dont les contours ne connaissent aucune limite.
Réalisation : Michel Amarger et Frédérique Devaux
Durée : 166′ (2 h 46) – France, 2007-2009
Scénario : Michel Amarger
Image : Frédéric Tabet
Montage : Frédérique Devaux
Production : Productions EDA / Corto Pacific 2010
Ces chemins de traverse parce qu’ils mènent à la rencontre de personnages vivant de la foi en ce qu’ils font, sont l’occasion de belles découvertes.
Émile Breton – critique L’Humanité
CINÉMAS DE TRAVERSE comble un vide et fonctionne comme les cartes : il fournit des lignes de mesure et d’orientation ; à nous de deviner les intensités de ce qui ne cesse de se créer dans ce continent encore si peu exploré par le cinéma documentaire.
Gabriela Trujillo – écrivain et chercheuse
L’essai de Devaux et Amarger pointe les ressources pratiques et intellectuelles, interroge les citoyens-pratiquants de cette « nouvelle République », en partant, subjectivement, aux quatre coins du monde, sur les traces du cinéma expérimental.
Raphaël Bassan – critique et historien de cinéma
Frédérique Devaux et Michel Amarger réalisent
des films expérimentaux et des documentaires depuis 1980. Ils entreprennent à partir de 2000, une série de portraits d’artistes et de structures de l’expérimental, intitulée Cinexpérimentaux.
Des cinéastes réputés comme Jonas Mekas (USA), Peter Kubelka (Autriche), Boris Lehman (Belgique), Ahmed Zir (Algérie), Joseph Morder (France), Peter Tscherkassky (Autriche), Guy Sherwin (Grande Bretagne) en cotoient d’autres, moins connus mais tout aussi créatifs. Des solitaires comme des membres de collectifsŠ
Au terme du parcours, apparaît l’esquisse d’un film possible, une nouvelle étape à la découverte des Cinémas de traverse dont les contours ne connaissent aucune limite.
Réalisation : Michel Amarger et Frédérique Devaux
Durée : 166′ (2 h 46) – France, 2007-2009
Scénario : Michel Amarger
Image : Frédéric Tabet
Montage : Frédérique Devaux
Production : Productions EDA / Corto Pacific 2010
Ces chemins de traverse parce qu’ils mènent à la rencontre de personnages vivant de la foi en ce qu’ils font, sont l’occasion de belles découvertes.
Émile Breton – critique L’Humanité
CINÉMAS DE TRAVERSE comble un vide et fonctionne comme les cartes : il fournit des lignes de mesure et d’orientation ; à nous de deviner les intensités de ce qui ne cesse de se créer dans ce continent encore si peu exploré par le cinéma documentaire.
Gabriela Trujillo – écrivain et chercheuse
L’essai de Devaux et Amarger pointe les ressources pratiques et intellectuelles, interroge les citoyens-pratiquants de cette « nouvelle République », en partant, subjectivement, aux quatre coins du monde, sur les traces du cinéma expérimental.
Raphaël Bassan – critique et historien de cinéma
Frédérique Devaux et Michel Amarger réalisent
des films expérimentaux et des documentaires depuis 1980. Ils entreprennent à partir de 2000, une série de portraits d’artistes et de structures de l’expérimental, intitulée Cinexpérimentaux.
English
This film in four parts consists of a subjective journey (told also through a log book) into the universe of experimental cinema; an exploration of alternative forms of cinema through a series of … across four continents.
Reputable filmmakers such as Jonas Mekas (USA), Peter Kubelka (Austria), Boris Lehman (Belgium), Ahmed Zir (Algeria), Joseph Morder (France), Peter Tscherkassky (Austria), Guy Sherwin (UK) come together with lesser known but equally innovative figures, working alone or as part of a collective.
The journey sketches out an imaginary film, a new stage in the development of Cinémas de traverse, the contours of which are limitless.
This film in four parts created in collaboration with the artists featured highlights the diversity of experimental practices, as well as the possible connections between them.
– In the first instance we explore notion of experimental by visiting alternative film labs and cooperatives involved in the distribution and archiving of experimental film. Screenings in festivals and DVD releases create accessibility and reach out to a wider public. Experimental cinema is now taught in most universities and film criticism devotes more and more attention to this area.
– Following this informative approach, the discovery of scenes from a logbook documenting a journey through the world of experimental film opens up a series of new perspectives.
This is experienced on two levels, following the rhythm of the narrator’s subjective impressions.
Throughout the pages of the logbook, filmed in various locations from France to Belgium, the Netherlands to Austria, America to Japan and from Finland to Algeria, experimental filmmakers reveal their approach, their techniques and their cinematic vision. Extracts of films are used to illustrate this epic journey.
– Out of this gradual discovery of the how these filmmakers work emerges the desire to create additional sequences.
Presented as a ‘work in progress’, the fourth section interrogates the work of other filmmakers and techniques that make up this universe of infinite possibilities.
THE AUTHORS
Frédérique Devaux and Michel Amarger have been making experimental films and documentaries since 1980. In 2000, they embarked on a series of portraits of experimental filmmakers and organizations, entitled Cinexpérimentaux.
Frédérique Devaux is a critic and Lecturer in Cinema in the Audiovisual Department (Satis) at the University of Marseille/Aix-en-Provence.
Michel Amarger makes documentary films alongside his work as a cinema critic for Radio France Internationale, He is also actively involved in running associations for the promotion of film, and is one of the founders of the network ‘Africiné’.
Reputable filmmakers such as Jonas Mekas (USA), Peter Kubelka (Austria), Boris Lehman (Belgium), Ahmed Zir (Algeria), Joseph Morder (France), Peter Tscherkassky (Austria), Guy Sherwin (UK) come together with lesser known but equally innovative figures, working alone or as part of a collective.
The journey sketches out an imaginary film, a new stage in the development of Cinémas de traverse, the contours of which are limitless.
This film in four parts created in collaboration with the artists featured highlights the diversity of experimental practices, as well as the possible connections between them.
– In the first instance we explore notion of experimental by visiting alternative film labs and cooperatives involved in the distribution and archiving of experimental film. Screenings in festivals and DVD releases create accessibility and reach out to a wider public. Experimental cinema is now taught in most universities and film criticism devotes more and more attention to this area.
– Following this informative approach, the discovery of scenes from a logbook documenting a journey through the world of experimental film opens up a series of new perspectives.
This is experienced on two levels, following the rhythm of the narrator’s subjective impressions.
Throughout the pages of the logbook, filmed in various locations from France to Belgium, the Netherlands to Austria, America to Japan and from Finland to Algeria, experimental filmmakers reveal their approach, their techniques and their cinematic vision. Extracts of films are used to illustrate this epic journey.
– Out of this gradual discovery of the how these filmmakers work emerges the desire to create additional sequences.
Presented as a ‘work in progress’, the fourth section interrogates the work of other filmmakers and techniques that make up this universe of infinite possibilities.
THE AUTHORS
Frédérique Devaux and Michel Amarger have been making experimental films and documentaries since 1980. In 2000, they embarked on a series of portraits of experimental filmmakers and organizations, entitled Cinexpérimentaux.
Frédérique Devaux is a critic and Lecturer in Cinema in the Audiovisual Department (Satis) at the University of Marseille/Aix-en-Provence.
Michel Amarger makes documentary films alongside his work as a cinema critic for Radio France Internationale, He is also actively involved in running associations for the promotion of film, and is one of the founders of the network ‘Africiné’.
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