Fiche Film
Cinéma/TV
© Edit. resp. Daniel De Valck – 1000 Bruxelles
LONG Métrage | 2011
Territoire perdu
© Edit. resp. Daniel De Valck – 1000 Bruxelles
Date de sortie en France : 30/11/2011
Pays concerné : Sahara
Support : DVD
Durée : 75 minutes
Genre : politique
Type : documentaire
Site web : www.territoireperdu.com
Français
Traversé par un mur de 2400 Km construit par l’armée marocaine, le Sahara occidental est aujourd’hui découpé en deux parties, l’une occupée par le Maroc, l’autre sous contrôle du Front de Libération du Sahara occidental (Polisario).
A partir de récits de fuite et d’exil, d’interminables attentes, de vies arrêtées et persécutées, venus des deux côtés du mur, ce film témoigne sur le peuple sahraoui, sur son territoire, sur son enfermement dans les rêves des uns et des autres.
Dans une esthétique qui sublime le réel, TERRITOIRE PERDU résonne comme une partition contrastée entre paysages sonores, portraits en noir et blanc et poétique nomade.
Une analyse de la situation désespérante de la République Arabe sahraouie. Un long mur de sable long de 2.400 km la sépare du Maroc qui la revendique comme portion du territoire marocain.
Documentaire de Pierre-Yves Vandeweerd, France, Belgique 2011, 1h15 min.
BANDE ANNONCE TERRITOIRE PERDU par ZeugmaFilms
DIFFUSION TV
Arte (France)
Diffusion : le 20 avril 2011 à minuit
2011 | Festival international du Film de Jérusalem | JERUSALEM, Israël | 7 au 16 juillet 2011
* Sélectionné
2011 | Festival Doc Fest de Münich | MÜNICH, Allemagne | 4 au 11 mai 2011
* Compétition internationale
2011 | Festival FiSahara | Algérie | du 2 au 8 mai 2011
* Avant-première (dans les camps sahraouis en Algérie)
2011 | Cinéma Le Grand Action | PARIS, France | le lundi 18 avril 2011 à 20h30
* Avant-première
2011 | Beursschouwburg | Bruxelles, Belgique | le 14 avril 2011
* Avant-première.
2011 | Festival Visions du réel à Nyon | NYON, France | du 7 au 13 avril 2011
* Sélectionné
2011 | 61ème Festival de Berlin (Berlinale) | BERLIN, Allemagnee, France | du 10 au 20 février 2011
* Sélection (Forum)
A partir de récits de fuite et d’exil, d’interminables attentes, de vies arrêtées et persécutées, venus des deux côtés du mur, ce film témoigne sur le peuple sahraoui, sur son territoire, sur son enfermement dans les rêves des uns et des autres.
Dans une esthétique qui sublime le réel, TERRITOIRE PERDU résonne comme une partition contrastée entre paysages sonores, portraits en noir et blanc et poétique nomade.
Une analyse de la situation désespérante de la République Arabe sahraouie. Un long mur de sable long de 2.400 km la sépare du Maroc qui la revendique comme portion du territoire marocain.
Documentaire de Pierre-Yves Vandeweerd, France, Belgique 2011, 1h15 min.
BANDE ANNONCE TERRITOIRE PERDU par ZeugmaFilms
DIFFUSION TV
Arte (France)
Diffusion : le 20 avril 2011 à minuit
2011 | Festival international du Film de Jérusalem | JERUSALEM, Israël | 7 au 16 juillet 2011
* Sélectionné
2011 | Festival Doc Fest de Münich | MÜNICH, Allemagne | 4 au 11 mai 2011
* Compétition internationale
2011 | Festival FiSahara | Algérie | du 2 au 8 mai 2011
* Avant-première (dans les camps sahraouis en Algérie)
2011 | Cinéma Le Grand Action | PARIS, France | le lundi 18 avril 2011 à 20h30
* Avant-première
2011 | Beursschouwburg | Bruxelles, Belgique | le 14 avril 2011
* Avant-première.
2011 | Festival Visions du réel à Nyon | NYON, France | du 7 au 13 avril 2011
* Sélectionné
2011 | 61ème Festival de Berlin (Berlinale) | BERLIN, Allemagnee, France | du 10 au 20 février 2011
* Sélection (Forum)
English
Lost Land
Straddling a 2,400-kilometer-long wall constructed by the Moroccan army, the Western Sahara is today divided into two sections – one occupied by Morocco, the other under the control of the Sahrawi National Liberation Movement’s Polisario Front.
Drawing from stories of flight, exile, interminable waiting and the arrested, persecuted lives on both sides of that wall, this film bears witness to the Sahrawi people, their land, their entrapment in other people’s dreams.
In an esthetic that sublimates the real, LOST LAND resonates like a score that juxtaposes sonorous landscapes, black-and-white portraits and nomadic poetics.
COMMENTARY (61st Berlinale)
The Western Sahara is divided: Since 1989, a 2,400 km long wall of sand has separated the area occupied by Morocco from that which is controlled by the Polisario Front, a national liberation movement fighting for an independent state. Over a hundred thousand Sahrawi are living in exile in refugee camps in the Algerian desert – once nomads, now condemned to immobility.
The situation and unresolved fate of the Sahrawi refugees have been forgotten by the world. Territoire perdu brings them quite literally back to light. Shot in Super8 and in black-and-white, the film works consciously with the contrast between light and shadow – modelling the bodies of Sahrawi, as it were. Faces, skin, wrinkles, scarves, cloth, sunglasses and the patterns of the soldiers’ uniforms coalesce on the visual level into grainy textures. From off camera, one hears fragments of life stories: about flight and persecution, about life in the camps, about Morocco’s repression, the longing for one’s own land, the relationship to the desert, grief over relatives who have disappeared, and resistance. The powerful wind is omnipresent, and the sound design amplifies the vastness of the space. A remarkable cinematographic form for a political topic.
(Birgit Kohler, BERLINALE 2011, Forum)
Pierre-Yves Vandeweerd, France, Belgium 2011, 75 min.
Production: Zeugma Films, Paris; Cobra Films, Brussels,
in cooperation with Arte – La Lucarne
Coproduction: Centre bruxellois de l’Audiovisuel (CBA), Brussels
Screenplay: Pierre-Yves Vandeweerd
Format: DigiBeta, color and b&w
Running time: 75 min.
Language: Arabic
2011 | 61st Berlinale, BERLIN, Germany
* Selection: Forum
Screenings:
16.02. 15:45 Eng. subtitles Delphi Filmpalast
17.02. 12:30 Eng. subtitles Cubix 7
19.02. 22:30 Ger. subtitles Kino Arsenal 1
www.arsenal-berlin.de/en/forum/program/hauptprogramm/territoire-perdu.html
______________
Die Westsahara ist geteilt: Seit 1989 trennt ein 2.400 km langer Sandwall die von Marokko besetzte Fläche von dem Gebiet, das von der Befreiungsbewegung Polisario kontrolliert wird, die für einen unabhängigen Staat kämpft. Über hunderttausend Saharauis leben in Flüchtlingslagern in der algerischen Wüste im Exil – einst Nomaden, nun zur Immobilität verdammt. Das Schicksal der Saharauis ist ein von der Welt vergessenes Flüchtlings-Szenario. Territoire perdu bringt es – buchstäblich – wieder ans Licht. Gedreht im Super8-Format und in Schwarzweiß, arbeitet der Film bewusst mit dem Kontrast von Licht und Schatten. Die Körper der Saharauis werden dadurch gleichsam modelliert. Gesichter, Haut, Falten, Tücher, Stoffe, Sonnenbrillen und die Muster der Uniformen der Soldaten verbinden sich auf der visuellen Ebene zu körnigen Texturen. Aus dem Off hört man Fragmente von Lebensgeschichten: von Flucht und Verfolgung, dem Leben im Lager, von Repressionen Marokkos, der Sehnsucht nach dem eigenen Land, dem Verhältnis zur Wüste, der Trauer um verschwundene Angehörige und vom Widerstand. Der starke Wind ist allgegenwärtig, das Sounddesign verstärkt die Weite des Raums. Eine bemerkenswert kinematografische Form für ein politisches Thema.
Frankreich, Belgien, 2011, 75 min
Arabisch
Regie: Pierre-Yves Vandeweerd
Drawing from stories of flight, exile, interminable waiting and the arrested, persecuted lives on both sides of that wall, this film bears witness to the Sahrawi people, their land, their entrapment in other people’s dreams.
In an esthetic that sublimates the real, LOST LAND resonates like a score that juxtaposes sonorous landscapes, black-and-white portraits and nomadic poetics.
COMMENTARY (61st Berlinale)
The Western Sahara is divided: Since 1989, a 2,400 km long wall of sand has separated the area occupied by Morocco from that which is controlled by the Polisario Front, a national liberation movement fighting for an independent state. Over a hundred thousand Sahrawi are living in exile in refugee camps in the Algerian desert – once nomads, now condemned to immobility.
The situation and unresolved fate of the Sahrawi refugees have been forgotten by the world. Territoire perdu brings them quite literally back to light. Shot in Super8 and in black-and-white, the film works consciously with the contrast between light and shadow – modelling the bodies of Sahrawi, as it were. Faces, skin, wrinkles, scarves, cloth, sunglasses and the patterns of the soldiers’ uniforms coalesce on the visual level into grainy textures. From off camera, one hears fragments of life stories: about flight and persecution, about life in the camps, about Morocco’s repression, the longing for one’s own land, the relationship to the desert, grief over relatives who have disappeared, and resistance. The powerful wind is omnipresent, and the sound design amplifies the vastness of the space. A remarkable cinematographic form for a political topic.
(Birgit Kohler, BERLINALE 2011, Forum)
Pierre-Yves Vandeweerd, France, Belgium 2011, 75 min.
Production: Zeugma Films, Paris; Cobra Films, Brussels,
in cooperation with Arte – La Lucarne
Coproduction: Centre bruxellois de l’Audiovisuel (CBA), Brussels
Screenplay: Pierre-Yves Vandeweerd
Format: DigiBeta, color and b&w
Running time: 75 min.
Language: Arabic
2011 | 61st Berlinale, BERLIN, Germany
* Selection: Forum
Screenings:
16.02. 15:45 Eng. subtitles Delphi Filmpalast
17.02. 12:30 Eng. subtitles Cubix 7
19.02. 22:30 Ger. subtitles Kino Arsenal 1
www.arsenal-berlin.de/en/forum/program/hauptprogramm/territoire-perdu.html
______________
Die Westsahara ist geteilt: Seit 1989 trennt ein 2.400 km langer Sandwall die von Marokko besetzte Fläche von dem Gebiet, das von der Befreiungsbewegung Polisario kontrolliert wird, die für einen unabhängigen Staat kämpft. Über hunderttausend Saharauis leben in Flüchtlingslagern in der algerischen Wüste im Exil – einst Nomaden, nun zur Immobilität verdammt. Das Schicksal der Saharauis ist ein von der Welt vergessenes Flüchtlings-Szenario. Territoire perdu bringt es – buchstäblich – wieder ans Licht. Gedreht im Super8-Format und in Schwarzweiß, arbeitet der Film bewusst mit dem Kontrast von Licht und Schatten. Die Körper der Saharauis werden dadurch gleichsam modelliert. Gesichter, Haut, Falten, Tücher, Stoffe, Sonnenbrillen und die Muster der Uniformen der Soldaten verbinden sich auf der visuellen Ebene zu körnigen Texturen. Aus dem Off hört man Fragmente von Lebensgeschichten: von Flucht und Verfolgung, dem Leben im Lager, von Repressionen Marokkos, der Sehnsucht nach dem eigenen Land, dem Verhältnis zur Wüste, der Trauer um verschwundene Angehörige und vom Widerstand. Der starke Wind ist allgegenwärtig, das Sounddesign verstärkt die Weite des Raums. Eine bemerkenswert kinematografische Form für ein politisches Thema.
Frankreich, Belgien, 2011, 75 min
Arabisch
Regie: Pierre-Yves Vandeweerd
Partager :