Fiche Film
Cinéma/TV Histoire/société
MOYEN Métrage | 1998
On l’appelait « la Vénus Hottentote »
Pays concerné : Afrique du Sud
Support : Bétacam SP
Durée : 53 minutes
Genre : historique
Type : documentaire

Français

En 1810, Sara Baartman [Saartjie Baartman de son vrai nom Sawtche], jeune adolescente sud-africaine du peuple Khoi est enlevée par un Afrikaner et emmenée à Londres où elle est exhibée comme une « bête de foire » dans les cirques, les musées, les bars et les universités. À Londres, elle fait sensation et est surnommée avec ironie et perversion « la Vénus Hottentote ».
Ses exhibitions firent fureur dans les milieux progressistes anglais, nourrissant le débat sur l’abolition de l’esclavage.


Cinémathèque Afrique (Paris)

On l’avait fait venir d’Afrique au début du XIXe siècle. On disait qu’elle était à la fois femme et singe. Elle fut servante en Afrique, monstre de foire en Europe. Il aura fallu la fin de l’Apartheid pour qu’on reparle d’elle, qu’entre légende et vérité, peur et obscurantisme, elle soit « réhabilitée ». Croisant sources écrites et iconographiques, ce film retrace le destin d’une femme et dénonce certaines dérives idéologiques de la science.

Née en 1790 en Afrique du Sud, Sara Baartman arrive au Cap où elle est embauchée par un fermier hollandais. Elle est issue d’un peuple de nomades, les Khoi Khoi, qui fascine les Européens en raison des rumeurs qui circulent au sujet de la disproportion de leurs organes génitaux. Un impresario la convainc de partir avec lui à Londres où, considérée comme un monstre, elle sera exhibée nue dans les foires. Sous le nom de scène de Vénus hottentote, son succès est instantané. On lui dédie vaudevilles, poèmes et caricatures. La ligue anti-esclavagiste dénonce cette dégradation infligée à un être humain. Vendue à un marchand de Paris, elle devient un objet d’étude pour les naturalistes les plus éminents. A sa mort, à 25 ans, son corps est donné au museum d’histoire naturelle, puis disséqué par Cuvier. Son rapport, inscrit dans la volonté du temps d’établir une grande classification des races, sera à la source du racisme scientifique.

Nathalie Magnan (CNC – Images de la Culture)


Production : Dominant 7, Mail & Guardian television, France 3, SABC2.
Participation : CNC, Procirep, secrétariat d’Etat français à la coopération.

English

Life and Times of Sara Baartman – The Hottentot Venus, The
When the 20-year-old Sara Baartman got on a ship that was to take her from Cape Town to London in 1810, she could not have known that she would never see her home again. Nor could she have known that she would become the icon of racial inferiority and black female sexuality for the next 100 years.

THE LIFE AND TIMES OF SARA BAARTMAN is the fascinating story of this Khoi Khoi woman who was taken from South Africa and exhibited as a freak across Britain.
While the image and idea of « The Hottentot Venus » swept through British popular culture, a court battle waged by abolitionists to free her failed.
In 1814 she was taken to France, where she became the object ofscientific research that formed the bedrock of European ideas about black female sexuality. She died the next year, but even after her death, Sara Baartman remained an object of imperialist scientific investigation. In the name of Science, her sexual organs and brain were displayed in the Musée de l’Homme in Paris until as recently as 1985.
Using historical drawings, cartoons, legal documents, and interviews with noted historians and anthropologists, the film deconstructs the social, political and scientific assumptions which transformed one young African woman into a representation of savage sexuality and racial inferiority.

« Zola Maseko’s elegant and rather beautiful film recounts the life and times of Sara Baartman in clear and acceptable terms, using both contemporary and contemporaneous sources… A telling and quite powerful film. It would be very appropriate for any class in the history of racism or colonial history. And just an hour long, it is perfect for a single classroom showing. »-American Historical Review

« An excellent film… I would recommend that it be made a part of the video library of African, African-American and Women’s Studies programs. It is valuable for scholarly purposes because the issues of colonialism, racism, enslavement, scientific racism, and beauty standards are covered. »-Dr. Miriam Ma’at-Ka-Re Monges, California State University, for H-AfriLitCine

« Poignant, mesmerizing and informative… For teaching purposes [it]is accessible and convincing. Includes bravura performances from expert witnesses in a series of interviews. »-Dr. Neil Parsons, University of Botswana for H-SAfrica


FESTIVALS

✮ Best African Documentary, 1999 FESPACO African Film Festival (Ouagadougou Burkina Faso)

✮ Best Documentary, 1999 Milan African Film Festival (Italy)

✮ 2001 African Literature Association Conference Film Festival

✮1 999, 2000 & 2001 African Studies Association Conference Film Festivals

✮ 2000 National Women’s Studies Association Conference Film Festival

✮ 2000 American Anthropological Association Conference Film Festival
Partager :