Fiche Disque
Musique
ALBUM 2007
Ethiopiques vol.22 – Alèmayèhu Eshèté
Samir Abdallah, José Reynès
Genre : Album
Date de sortie : 24 Septembre 2007
Français
Alèmayèhu Eshèté est l’une des grandes voix de l’Ethiopie moderne haute époque – les Swinging Sixties qui, dans ce pays, se sont prolongées jusqu’à la chute de l’empereur Hailè-Sellassié Ier, en 1974. Au même titre que Tlahoun Gèssèssè, Bzunèsh Bèqèlè ou Mahmoud Ahmed, Alèmayèhu fait figure d’étoile de premier plan au sein de la constellation qui a illuminé les nuits chaudes de la capitale éthiopienne, Addis Abèba. Remarquable dans les rocks frénétiques comme dans les ballades déchirantes, ses fureurs américanophiles ont valu à Alèmayèhu le surnom mérité de James Brown ou d’Elvis éthiopien. Jeu de scène millésimé, glotte acrobatique et banane avantageuse, frimeur toujours chaloupant échappé d’American Graffiti ou de Saturday Night Fever, jeunesse inoxydable malgré la soixantaine, Alèmayèhu incarne toujours les mythologies explosives des années 1960.
English
Alèmayèhu Eshèté is one of the great voices of the heyday of modern Ethiopian music – the Swinging Sixties which, in Ethiopia, went on until the fall of the Emperor Haile Sellassie I in 1974. On a par with Tlahoun Gèssèssè, Bzunèsh Bèqèlè or Mahmoud Ahmed, Alèmayèhu is a star at the top of the constellation that once lit up the wild nights in the capital city Addis Ababa.The singer, as remarkable for his frenetic rock numbers as for his heart-rending ballads, has, by dint of rampant Americanism, earned himself nicknames as the Ethiopian James Brown or the Abyssinian Elvis. With his dazzling stage presence, nimble voicebox and wicked pompadour, he is a strutting show-off, straight out of American Graffiti or Saturday Night Fever. His youthfulness untarnished although he is well into his 60s, Alèmayèhu still represents the explosive myths of the 1960s.
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