Fiche Film
Cinéma/TV
MOYEN Métrage | 1980
I Talk About Me, I am Africa
Peter Chappell, Chris Austin
Titre anglais : I Talk About Me, I am Africa
Pays concerné : Afrique du Sud
Réalisateur(s) : Peter Chappell, Chris Austin
Durée : 54
Genre : politique
Type : documentaire
Site web : icarusfilms.com/if-ital

Français

Filmé en 1980 au plus fort de l’apartheid en Afrique du Sud, voici un portrait intime de la résistance culturelle des Sud Africains Noirs à l’apartheid.
L’éveil de la conscience noire grâce au théâtre : poésies, chants politiques, troupe de théâtre de femmes, comédie musicale populaire reflètent les peines, les luttes, les rires de la vie des ghettos noirs.

Un film de Chris Austin et Peter Chappell

Afrique du Sud | 1980 | documentaire | 54′ | VO ST ANGL |

Ce documentaire est composé de quatre reportages subversifs, filmés clandestinement, qui illustrent chacun une forme de résistance face à l’apartheid par l’expression artistique. Théâtre, performances, chanson et poésie sont ici des outils de lutte politique.
Imfuduso est la captation d’une pièce de théâtre dans laquelle les femmes d’un bidonville résistent à la démolition forcée de leurs maisons par la police.
The Load suit une troupe de comédiens qui dénoncent les effets néfastes de l’apartheid sur les ouvriers migrants.
Egoli documente la performance d’un mime qui joue dans les mines, métaphore de la libération des prisons de l’apartheid.
I Talk About Me, I Am Africa relate la lecture, accompagnée à la flûte et aux percussions, d’un poème épique interdit qui revendique la libération.

Contact :
Icarus Films
http://www.icarusfilms.com/
http://christopheraustin.com/

2018 | 13e Festival cinémas d’Afrique du 23 au 26 août 2018 – Lausanne, Suisse
* Sélection – Rétrospective
* Projection : Salon bleu | VE 24 | 20h30. Séance présentée par Enver Samuel
www.cine-afrique.ch/i-talk-about-me-i-am-africa-fr1817.html

English

On the culture and politics of radical black theatre work in South Africa under apartheid, featuring Ingoapele Madingoane, Matsemela Manaka, Gibson Kente and the women of Crossroads

Filmed in 1980 at the height of the apartheid era in South Africa, this is an intimate look at black South Africans’ cultural resistance to apartheid. Relying primarily on performances, I TALK ABOUT ME, I AM AFRICA reveals an exciting variety of theatrical forms and points-of-view.
The awakening of Black consciousness thanks to theatre : poetry, political songs, women theatre group, popular musical pieces portray pains, struggles, laughs of everyday life in the black ghettos.

A film by Chris Austin et Peter Chappell

South Africa | 1980 | documentary | 54′


I Talk About Me, I Am Africa from Chris Austin Film Archive on Vimeo.



A unique primary source document of South African theatre and cultural history on DVD, made from a new video master with restored audio and picture.
-In an illegal shantytown on the outskirts of Cape Town, the Crossroads Woman’s Committee performs Imfuduso (Forced to Move), which dramatizes their ongoing battles with the police who are trying to demolish their homes and community.
-Playwright Gibson Kente’s musical company (the most commercially successful black theater group of the time) tours ghetto halls in government-sanctioned performances of The Load.
-The James Mthoba Workshop presents John Ledwaba and Hamilton Silwane in Matsemala Manaka’s Egoli (City of Gold). The two actors use mime and stark staging to suggest symbolic links between prisons and the gold mines beneath Johannesburg.
-And finally in a Soweto backyard the Mihloti Black Theatre with Ingoapele Madingoane present an illegal reading-accompanied by flutes and drums-of Madingoane’s defiant, epic poem I Talk About Me, I Am Africa, one of the most evocative anthems of the era.

Subject areas:
Africa, Performing Arts, South Africa, Theater

Documentary film for BBC TV and WDR

REVIEWS

« A selective survey of different styles; it’s a debate about cultural strategy; and most importantly it’s a moving celebration. » (Time Out)

« Compelling » (The Observer, London)

« This will have the impact that Lionel Rogosin’s Come Back Africa had in its day » (The Sunday Times, London)

« An outstanding film » (Daily Express, London)

« This year has seen several exemplary offerings. High on the list must sit Chris Austin’s two films » (Time Out, London)

« An extraordinarily exciting film… an astonishing revelation… a moving celebration of a growing form of resistance » (Time Out)