Fiche Personne
Critique d’art Commissaire d’exposition Historien/ne d’art

Dagara Dakin

France

Français

Dagara Dakin, est critique et commissaire d’exposition, il s’intéresse à la question des identités culturelles dans le champ des arts contemporains. Depuis 2000, il collabore à la mise en place de différents projets d’exposition (Musée des Arts d’Afrique et d’Océanie, Rencontres Africaines de la photographie à Bamako, Cité Nationale de l’Histoire de l’Immigration…).
Auteur de nombreux articles et contributions sur l’histoire de la photographie en Afrique dont l’ouvrage « L’ Afrique en regards » sous la direction de Simon Njami aux éditions Filigranes. Sa dernière publication est une recherche portant sur le thème de la beauté dans l’oeuvre du photographe ghanéen Philip Kwame Apagya parue en 2009 dans la revue doctorale de la Sorbonne.
L’exposition « Passés Composés » présentée en janvier 2010 à Paris est la première exposition placée sous son commissariat.

English

Dagara Dakin is an Art History Master student. During his researches, he wonders about the reality that sustains the questions of cultural identities in contemporary art fields, with a predilection for the African artistic production.

Since 2000, he has worked towards different exhibition projects mainly located in France where he lives. He has worked for the « Musée des Arts d’Afrique et d’Océanie », the Biennal of African photography (Rencontres Africaines de la photographie à Bamako) in 2005 and at the « Cité Nationale de l’Histoire de l’Immigration » (2007-2011) in Paris.

As critic, he is the author of numerous articles and contributions on African photography history, like the collective writing book « L’Afrique en regards » directed by the curator Simon Njami, published by Filigranes editions in 2005.
In 2009, he has published in the Sorbonne’s doctoral review a research on the theme of beauty in the works of the Ghanaian photographer Philip Kwame Apagya.

In January 2010 in Paris, he was the curator of the exhibition titled « Passés Composés ». This was taking place at the gallery 59, Rivoli Street. This photographic exhibition was a dialogue about French Colonial Memories between two photographers who have exhibited at Bamako Encounters in 2005 and 2007, Dimitri Fagbohoun and YoYo Gonthier.