Fiche Structure
..né.à Beyrouth Productions
..né.à Beyrouth Productions sarl, c’est aussi une s.a.r.l. de production établie au Liban depuis décembre 2002, consacrée à la production Cinématographique, Télévisuelle, Commerciale et Institutionnelle.
Adresse : Pole Technologique Berytech B.P 11-7503 Riad el Solh Mkallès 11072240 BEYROUTH
Pays concerné : Liban

Français

..né.à Beyrouth Productions sarl

Société de Production

Projets Cinématographiques

2003:
Production de « Martine et Alia » court-métrage/8mm
Scénario et réalisation: Nadim Tabet
Présentation:
– Festival du cinéma Méditerranéen de Montpelliers
– Festival du film d’Abu Dabi

2004:
Co-Production de « Hizz ya Wizz » court-métrage/16mm.
Production « Aurora Films », France.
Scénario et réalisation: Wissam Charaf
Festivals:
– Festival du Film de Belfort, France
– Festival d’Angers Premiers Plans, France
– Festival International du Court Métrage à Clermont-Ferrand, – France
– Festival du Film de Rennes, France
– Festival du Film Court en Seine-Saint-Denis, Pantin, France
– Festival du Film d’Ebensee, Autriche
– Festival du Film de Cork, Irlande
– Festival du Film Libanais, Liban
– Festival du Cinéma Méditerranéen de Montpelliers, France

Direction de production de « Falafel » long-métrage/16mm.
Production « Roy Films », Liban.
Scénario et réalisation: Michel Kammoun

2005:
Co-Production de « D’après la guerre » 32min / Doc / Super 16mm
Production « Bizibi Films », France.
Scénario et réalisation: Wael Noureddine
Festivals:
– Festival Coté Court – Pantin, France
– Joenju International Film Festival – Korea
– International Leipzig Festival-Germany
– Les Ecrans documentaires – France
– Festival du film de Belfort – France
– Cinémathéque Francaise
– Musée de Serralves – Portugal
– Roetthampton University – Great Britain
– Festival Tous Courts -Aix – France
– Festival des cinémas différents de Paris
– Festival Clermont-Ferrand – France (Mention Spéciale Jury)

Production de « La bonne question » 52min / Doc / DV
Scénario et réalisation: Nadine Naouss et Léna Rouxel
Co-production: Paris Brest
Préparation de tournage

2006:
Production de « Violente » 25min / CM / Super 8mm
Scénario et réalisation: Nadim Tabet
D’après une nouvelle de Marcel Proust
Film en post-production

Production de « Le testament » 90min / LM / /35mm
Scénario et réalisation: Nadim Tabet
Phase de développement
Sélection au séminaire « Produire au Sud », Nantes 2005

Projets Télévisuels

2003: EUROPA

Production de 11 émissions débat de 90 minutes pour le compte de la Délégation de l’Union Européenne au Liban et diffusées par la National Broadcasting Network (NBN, Liban)
www.europasurnbn.com

2004: CINEMA BEYROUTH

Production de 21 émissions débat préparée et présentée par M. Wadih Safieddine sur le cinéma au Liban pour le compte de la National Broadcasting Network (NBN, Liban)
www.cinemabeyrouth.org

2005: EURO-MED

Production de 28 émissions débat en direct de 26 minutes sur le partenariat Euro-Méditerranéen et sur la nouvelle Politique Européenne de Voisinage (PEV), et ce pour le compte de la Délégation de l’Union Européenne au Liban. Euro-Med est diffusée depuis le 21 mars 2005 sur la National Broadcasting Network (Liban) et sur la Deutsche Welle (Allemagne).
www.euro-med.tv

2005: LA CITE IDEALE

Production d’une émission télévisée spéciale autour du thème de La Cité Idéale. La « Cité Idéale » – présenté par la Chaire UNESCO d’Etudes Comparées du Dialogue des Religions de l’Université Saint-Joseph – est un projet éducatif qui a pour objet d’amener des groupes d’enfants, de pays différents, à réaliser en dessins animés une cité cosmopolite idéale.

Les réalisations sont présentées au cours d’une émission télévisée et les enfants débattent sur ce qui anime leur idéal tandis que des représentants de l’Union Européenne sont invités à animer et alimenter les échanges.
Diffusion:
Liban: National Broadcasting Network, NBN
Syrie: Arab Syrian Television
Egypte: National Channel
Palestine: Télévision Nationale Palestinienne

Projets de productions audio-visuelles corporatives

2003
Société Générale de Banque au Liban, SGBL (Liban)
Musée National de Beyrouth (Liban)

2004
Dar al Amal ONG humanitaire (Liban)

2005
Red Bull KSA (Dubai)
British council: site-specific theater

vidéo-clip


2004
« Sayyad » (Beta numérique)
Interprétation: Bachar Darwiche (Syrie)
Réalisation: Leila Kanaan
Diffusion: Melody, Future TV

« Mensafer » (Super 16mm)
Interprétation: Issa Ghandour (Liban)
Réalisation: Leila Kanaan
Diffusion: Melody, Future TV
www.issaghandour.com

2005
« Waynik » (Super 16mm)
Interprétation: Joe Achkar (Liban)
Production: Music is my life
Réalisation: Leila Kanaan
Diffusion: Rotana, LBC, Nagham
www.joeashkar.com

« El Omer Mashi » (Super 16mm)
Interprétation: Diana Karazon (Jordanie)
Production: Music Master
Réalisation: Wissam Sharaf
Diffusion: Future TV, Melody

« Bahebbak » (Super 16mm)
Interprétation: Ayman Al A3tar (Lybie)
Production: Music Master
Réalisation: Leila Kanaan
Diffusion: Future TV, Melody

« Bahebbak wa dari » (Super 16mm)
Interprétation: Madelaine Mattar (Liban)
Production: Madelaine Mattar
Réalisation: Leila Kanaan
Diffusion: Rotana

« Mas w Louli » (35mm)
Interprétation: Diana Haddad (Liban) & Khaled (Algérie)
Production: Al Abdool (UAE)
Réalisation: Leila Kanaan
Diffusion: All arab music channels

2006
« Aachaak ana » (Super 16mm)
Interprétation: Pamale Kouaik (Lebanon)
Production: Pamela Kouaik
Réalisation: Georges Homsy

« Marid » (Super 16mm)
Interprétation: Joe Achkar (Liban)
Production: Joe Achkar
Réalisation: Georges Homsy

« Aadi » (Super 16mm)
Interprétation: Diana Haddad (Liban)
Production: Al Abdool (UAE)
Réalisation: Leila Kanaan

« Be3tal hammik » (DV)
Artiste: Joe Achkar (Liban)
Production: Joe Achkar
Réalisation: Henri-Jean Debon



Festival du Film Libanais

La mission du Festival du Film Libanais se présente sous deux aspects: promouvoir le cinéma libanais au Liban et encourager la production cinématographique libanaise.
Le Festival du Film Libanais, organisé par..né.à Beyrouth est un rendez-vous cinématographique annuel (sixième édition en 2006), permettant aux réalisateurs libanais de tous bords de projeter leurs oeuvres et de rencontrer leur public.
Le premier objectif de ce rendez-vous consiste, pour nous, à explorer la mémoire du Liban à travers sa mémoire cinématographique, et à partager le fruit de nos recherches avec le plus grand nombre. Le deuxième objectif est du domaine de la découverte immédiate puisque, dans notre quête de qualité, nous nous intéressons à tous les films – quels qu’en soient les sujets, les traitements, les formats ou les supports utilisés – qui témoignent eux-mêmes de la recherche par leurs auteurs d’un language cinématographique propre. Le troisième objectif est d’ordre social: changer les mentalités et éveiller la population à travers le cinéma.
L’organisation de notre rendez-vous cinématographique libanais annuel, gratuit, ouvert, expérimental et indépendant s’inscrit dans un contexte difficile, et nous nous contenterons d’énoncer ici les principales difficultés identifiées à ce jour. C’est peu de dire que l’absence d’industrie cinématographique au Liban est une triste réalité, tant il est vrai qu’un pays sans cinéma, c’est un pays sans identité et un peuple sans mémoire. Sans compter que le cinéma est également l’un des meilleurs vecteurs de diffusion d’une culture, l’un des outils de création et l’un des moyens d’expression les plus complets. Il y a donc beaucoup à faire si l’on décide de se consacrer à l’amélioration de la situation cinématographique au Liban.

Nous avons pour notre part identifié les lacunes suivantes:

La mémoire collective

Dans notre quête d’identité, il y a une tentative de compréhension, à travers le temps, l’Histoire, celle de notre cinéma et toutes les petites histoires, de ce qui est réellement arrivé à ce pays qui est le nôtre. Comprendre pour progresser. Mais le plus gros du travail sur la mémoire reste à faire, tout d’abord à travers la restauration et la conservation des archives de la Cinémathèque Nationale.

L’accès aux films

Le Liban souffre d’un manque de culture cinématographique et donc d’esprit critique, notamment parce que la majorité des films qui sont proposés aux spectateurs par les distributeurs sont de grosses productions commerciales que le public « consomme » par défaut.

L’enseignement du cinéma

La formation audiovisuelle dispensée par les universités libanaises dure longtemps et coûte souvent beaucoup d’argent, en n’offrant finalement aucune réelle spécialisation aux étudiants. Dans ce contexte, l’émergence de jeunes talents reste le fruit d’initiatives individuelles. Pour pallier à ce problème, un enseignement spécialisé dispensé par des enseignants qualifiés nous semble être une priorité.
Les infrastructures cinématographiques
Il y a, on l’a dit, une vraie lacune institutionnelle pour la production et le développement du cinéma. Il n’existe quasiment pas de véritable société de production et le ministère de la Culture a beaucoup de mal à participer au financement des films. Pourtant, les différents acteurs concernés devraient comprendre les enjeux et les véritables intérêts économiques que peut représenter une industrie cinématographique en bonne santé. Toujours est-il que les auteurs se retrouvent à chercher ailleurs l’argent qui leur permettra de réaliser leurs films, ce qui s’avère frustrant et compliqué.

L’évolution des mentalités

Il y a beaucoup à faire au Liban, pour atteindre le degré de liberté d’expression nécessaire qui permettra à chacun de préciser son identité réelle. La première étape du progrès concerne donc la censure. Car quand « par miracle » des films libanais ont réussi à se monter à l’étranger, ils ont de fortes chances de se retrouver amputés – de tout ce qui relève de la sensualité ou de la sexualité, de la violence verbale ou physique, de la prise de position religieuse ou politique – au moment de leur diffusion au Liban. Alors que tout passe, finalement, à travers les mailles de la télévision câblée ou d’Internet.


Association Culturelle

L’association culturelle ..né.à Beyrouth a été fondée à Paris en novembre 2002, dans le but de promouvoir le cinéma libanais dans le Monde. Elle assure ainsi une visibilité continue aux cinéastes libanais et espère par là stimuler l’intérêt de ceux qui voudraient investir dans des projets cinématographiques au Liban,
Pour cela, l’assocation se consacre à trois activités principales:

1. L’édition de DVD contenant des courts métrages ou des films expériementaux libanais.

2. Préparer des rencontres entre cinéastes libanais et étrangers, en vue de stimuler un réel dialogue cinématographique.

3. Organiser des projections de films libanais, et/ou les proposer à des manifestations cinématographiques déjà existantes.

Cultural Organization

The cultural organization..né.à Beyrouth was founded in Paris in November 2002, in order to promote Lebanese films in Lebanon and abroad. The promotions activities led by the organization offer continuous visibility to Lebanese filmmakers, thus encouraging all those producers to invest in cinematographic projects in Lebanon.

The association carries out various activities, and principally:

1. DVD releases of compilation of Lebanese short films.

2. Organizing meetings between Lebanese and foreign filmmakers in order to encourage a real cinematographic dialogue.

3. Organizing screenings of Lebanese films and/or proposing them during already-existing cinematographic events or festivals.

DVD releases

The organization regularly releases DVD compilations of short films and essays directed by Lebanese filmmakers. Please feel free to submit your film or suggest a theme for our next release, bu using the following address: association@neabeyrouth.org

2004

DVD release of the « Home Movies » films #1,2,3 & 4
These 4 short films of 10 to 25 minutes each are based on Super 8mm footage shot by Lebanese families between the 50’s and the 80’s in Lebanon. The films are originally silent but they are presented with musical performances that were recorded at the first screening of the films during the Lebanese Film Festival, Beirut.
The films are:
#1 « With our friends » 12′. Musical performance : Charbel Haber & Marc Codsi
#2 « Sports and entertainment » 15′. Musical performance: Sharif Sehnaoui
#3 « Weddings and childhood » 24′. Musical performance: Walid Nahas
#4 « Romance » 13′. Musical performance: Daniel Balabane & Béchir Saadé
Distribution:
Lebanon: CD-thèque (Beirut, Lebanon)

2005

This DVD is a compilation of 5 lebanese short films and 2 animation films that were all screened at the Lebanese Film Festival. This DVD is a wonderful tool to promote local cinematographic work especially shorts films that usually do not benefit from such promotional efforts in Lebanon. This DVD was produced thanks to the collaboration of the Société Générale de Banque au Liban (SGBL).
The films are:
« The Chair » by Cynthia Choucair
« Wayn Yo » by André Chammas
« Hizz ya Wizz » by Wissam Charaf
« Miracle » by Georges Homsy
« The Big Fall » by Antoine Waked
« Greyscale » by Amin Dora
« Weddings and Childhood  » produced by Lebanese Film Festival
Distribution:
Lebanon: Incognito (Beirut, Lebanon)

2006

Upcoming projetcs:
DVD compilation of experimental films
DVD compilation short films (2006 edition)
Points of Sale:
Virgin Megastore, Maison du Disque, La CD-Thèque (Beirut, Lebanon)

order online?.


DVD order
All our DVD’s are available online. You may send us your order on the following address and we will ship it to you wherever you are.
association@neabeyrouth.org

Note:
Please specify your exact address and the quantities of each article.


Studio de Communication

..né.à Beyrouth a lancé en 2004 un Studio de Communication sous la supervision de Mme Karine Wehbé, Directrice de la Création.

The Communication Studio delivers top of the line services for below the line usage:

Graphic design concept & applications
Advertisement
Illustration
Web design & development
DVD and CDrom design & authoring
Promotional items
Presentation
Signage

We understand and fulfill your needs within the required time constraints and with the expected quality or output. This makes it ideal for clients seeking to outsource their communication activities while keeping a high level of customization.

Karine Wehbé
Creative director
karine@neabeyrouth.org
+961 3 361520

Marwa Arsanios
marwa@neabeyrouth.org

English

..né.à Beyrouth Productions Limited

Production House


Cinematographic Films

2003:
Production of « Martine et Alia » short film / Super 8 mm
Written & directed by Nadim Tabet
Festivals::
– « Festival du Cinéma Méditerranéen de Montpelliers », France
– Abu Dabi Film Festival, UAE

2004:
Co-Production of « Hizz ya Wizz » short film / Super 16 mm.
Written & directed by Wissam Charaf
Festivals:
– Belfort Film Festival, France
– « Premiers Plans », Angers, France
– International Short FIlm Festival, Clermont-Ferrand, France
– Rennes Film Festival, France
– « Côté Court » Film Festival, Pantin, France
– Ebensee Film Festival, Austria
– Cork Film Festival, Ireland
– Lebanese Film Festival, Liban
– « Festival du Cinéma Méditerranéen de Montpelliers », France

Production direction of « Falafel » feature film / Super 16 mm.
Production « Roy Films », Lebanon
Written & directed by Michel Kammoun

2005:
Co-Production of « Ce sera beau, from Beyrouth with love » Doc / Super 16 mm
Written & directed by Wael Noureddine
Festivals:
– « Côté Cour » Film Festival – Pantin, France
– Joenju International Film Festival – Korea
– International Leipzig Festival – Germany
– « Les Ecrans documentaires » – France
– Belfort Film Festival – France
– French Cinémathèque – Lebanon
– Serralves Museum – Portugal
– Roetthampton University – Great Britain
– « Tous Courts » Festival – Aix, France
– « Festival des cinémas différents » – Paris, France
– International Short FIlm Festival – Clermont-Ferrand, France (Mention Spéciale Jury)

Production of « La bonne question » Doc / Digital
Written & directed by Nadine Naouss & Léna Rouxel
Preparation for shooting

2006:

Production of « Violente » short film / Super 8mm
Written & directed by Nadim Tabet
Based on a short story by Marcel Proust

Production of « Le testament » feature film / 35 mm
Written & directed by Nadim Tabet
Development phase
Selected at the « Produire au Sud » seminar, Nantes 2005
Selected at the « Media Film Development » Seminar, Morroco, 2006
Selected at the « Mediterranean Films Crossing Borders » Seminar, Cannes 2006

TV series productions

2003: EUROPA

Social & political talk show about the actions of the EU in Lebanon.
Duration: 90 min. with reports
Frequency: monthly
Number of episodes: 11
Presented by Véronique Ruggirello & Wadih Safieddine
Broadcaster: National Broadcasting Network, NBN (Lebanon)
www.europasurnbn.com

2004: CINEMA BEYROUTH

Talk show about the Lebanese cinematographic scene.
Duration: 90 min.
Frequency: weekiy
Number of episodes: 21
Presented by Wadih Safieddine
Broadcaster: National Broadcasting Network, NBN (Lebanon)
www.cinemabeyrouth.org


2005: EURO-MED

Talk show about the Euro-Mediterranean Partnership and the European Neighborhood Policy.
Duration: 26 min.
Frequency: weekiy
Number of episodes: 28
Presented by Isabelle Eddé
Broadcasters: National Broadcasting Network, NBN (Lebanon) & Deutsche Welle (Germany)
This project is financed by the European Commission.
www.euro-med.tv

2005: LA CITE IDEALE

Talk show about the theme of « The ideal city ». Several group of children coming from different countries of the Arab region imagined how should be the ideal city. They came to present their ideas on TV in front of Lebanese officials and intellectuals.
Duration: 90 min.
Number of episodes: 1
Presented by Wadih Safieddine
Broadcasters:
– National Broadcasting Network, NBN (Lebanon)
– Arab Syrian Television (Syria)
– Egyptian National Channel (Egypt)
– National Palestinian Television (Palestine)

This projects was presented by the « Chaire UNESCO d’Etudes Comparées du Dialogue des Religions », at Saint-Joseph University (Lebanon).


Corporate & Institutional Productions

2003
Société Générale de Banque au Liban, SGBL (Lebanon)
Care of events (Lebanon)
National Museum of Beirut (Lebanon)

2004
« Dar al Amal », Lebanese NGO (Lebanon)

2005
Red Bull KSA (Dubai, UAE)
British council: site-specific theater (Lebanon)

Music Videos

2004
« Sayyad » (HD)
Artist: Bachar Darwiche (Syria)
Director: Leila Kanaan
Broadcaster: Melody, Future TV

« Mensafer » (Super 16mm)
Artist: Issa Ghandour (Lebanon)
Director: Leila Kanaan
Broadcaster: Melody, Future TV
www.issaghandour.com


2005
« Waynik » (Super 16mm)
Artist: Joe Achkar (Lebanon)
Production: Music is my life
Director: Leila Kanaan
Broadcaster: Rotana, LBC, Nagham, New TV
www.joeashkar.com


« El Omer Mashi » (Super 16mm)
Artist: Diana Karazon (Jordan)
Production: Music Master
Director: Wissam Sharaf
Broadcaster: Future TV, Melody

« Bahebbak » (Super 16mm)
Artist: Ayman Al A3tar (Lybia)
Production: Music Master
Director: Leila Kanaan
Broadcaster: Future TV, Melody

« Bahebbak wa dari » (Super 16mm)
Artist: Madelaine Mattar (Lebanon)
Production: Madelaine Mattar
Director: Leila Kanaan
Broadcaster: Rotana

« Mas w Louli » (35mm)
Artist: Diana Haddad (Lebanon) & Khaled (Algeria)
Production: Al Abdool (UAE)
Director: Leila Kanaan
Broadcaster: Melody

2006
« Aachaak ana » (Super 16mm)
Artist: Pamale Kouaik (Lebanon)
Production: Pamela Kouaik
Director: Georges Homsy

« Marid » (Super 16mm)
Artist: Joe Achkar (Lebanon)
Production: Joe Achkar
Director: Georges Homsy

« Aadi » (Super 16mm)
Artist: Diana Haddad (Lebanon)
Production: Al Abdool (UAE)
Director: Leila Kanaan

« Be3tal hammik » (DV)
Artist: Joe Achkar (Lebanon)
Production: Joe Achkar
Director: Henri-Jean Debon


Lebanese Film Festival

The mission of the Lebanese Film Festival involves two aspects: promoting Lebanese cinema in Lebanon and abroad and encourage the Lebanese filmmaking industry.
The Lebanese Film Festival, which is organized by..né.à Beyrouth is an annual cinematographic rendezvous (the event’s sixth edition is taking place in 2006), which enables all Lebanese directors to screen their films and meet with the public.
In organizing this rendezvous, our first objective is to explore Lebanon’s memory through its cinematographic memory and to share the results of our search with the largest possible number of people. The second objective is about discovery since in our quest for quality, we are interested in all movies, whatever their subject, method of treatment, format or media used. We are interested in films that reveal their authors’ search for a proper cinematographic language. Our third objective has a social character: change mentalities and raise people’s awareness through cinema.
The organization of this annual Lebanese event, a cinematic rendezvous that is independent, open, experimental, and free of charge, takes place within a difficult context and we will only mention here the major difficulties identified to date. Needless to say, the absence of a movie industry in Lebanon is a sad reality and it’s only too true that a country without cinema means a country without identity and a people without memory. Moreover, cinema is also one of the best means to spread culture; it is a tool of creativity and one of the most complete means of expression. Thus, we have much to do if we decide to help improve the cinematographic situation in Lebanon.
We have identified the following shortfalls:

Collective memory
In our quest for identity, we are trying to understand, through time, through history, the history of our cinema and all of the small stories that unfold in our lives, what has really happened to this country, which is ours. We want to understand in order to move forward. But to begin with, most of the work on memory still needs to be done through the restoration and conservation of the archives of the National Film Library.

Access to films
Lebanon suffers from a lack of cinematic culture and thus from a critical spirit, mainly because most of the films that are offered to audiences by distributors are commercial hits that the public « consumes » by default.

Teaching
The audiovisual course programs offered by Lebanese universities are lengthy and often costly and do not offer students any real specialization in the end. Thus, the emergence of new talent remains the result of individual initiatives. To remedy this problem, we believe that specialized teaching by qualified instructors is a top priority.

Cinematographic infrastructures
As we have mentioned, there is a real institutional gap when it comes to the development, production and distribution of cinematographic work. We lack true production companies and the Ministry of Culture hardly participates in financing filmmaking. However, the various concerned players should understand the stakes and the actual economic benefits of a healthy cinematographic industry. But directors search elsewhere in order to finance their movies, which is frustrating and complicated.

The evolution of mentalities
There is much we must do in Lebanon to reach the degree of freedom of expression that would enable each person to define his/her real identity. The first step toward progress concerns censorship. When, through « a miracle, » Lebanese films can be edited abroad, there is a strong chance they’ll be cut to remove all aspects of sensuality or sexuality, verbal or physical violence, religious or political positions – upon their airing in Lebanon, while we can have access to everything through cable TV or the Internet.

Studio de Communication

..né.à Beyrouth launched in 2004 a Communication Studio under the supervision of Mrs. Karine Wehbé, creative director.

The Communication Studio delivers top of the line services for below the line usage:

Graphic design concept & applications
Advertisement
Illustration
Web design & development
DVD and CDrom design & authoring
Promotional items
Presentation
Signage

We understand and fulfill your needs within the required time constraints and with the expected quality or output. This makes it ideal for clients seeking to outsource their communication activities while keeping a high level of customization.

Karine Wehbé
Creative director
karine@neabeyrouth.org
+961 3 361520

Marwa Arsanios
marwa@neabeyrouth.org