Fiche Film
Cinéma/TV Histoire/société
MOYEN Métrage | 2002
Frantz Fanon, mémoire d’asile
Date de sortie en France : 00/00/0000
Pays concerné : Algérie
Support : Vidéo
Durée : 52 minutes
Genre : portrait
Type : documentaire

Français

Portrait du psychiatre et théoricien révolutionnaire Frantz Fanon. Né en 1925 à la Martinique, il fut résistant au pétainisme colonial (il rallia les Forces Françaises Libres des Caraïbes), psychiatre noir chez les blancs de métropole, puis en Algérie, membre du FLN, poète, écrivain, puis ambassadeur de la République Algérienne auprès de l'Afrique Noire. Personnage emblématique des années 60 et 70, ce jeune homme noir auteur de nombreux ouvrages dénonçant avec passion le racisme et le colonialisme, fut admiré des Black Panthers, des jeunes révolutionnaires du Tiers-Monde et d'Europe. Algérie/France, 2002, Documentaire, 52mn, Vidéo, Couleur, VOST Réalisation : Abdenour Zahzah, Bachir Ridouh Scénario: Abdenour Zahzah Image : Miguel Vasiliskis, Bachir Sellami Montage : Abdenour Zahzah, Redouane Guetas Musique : Sid-Ahmed Debonno, Reda Thabti

English

Frantz Fanon : Memories from the Asylum
Using archive material and present-day accounts, the recalls the life of the Afro-Caribbean psychiatrist, Frantz Fanon. In 1953, at the age of twenty eigh, Fanon was appointed head doctor at the psychiatric hospital in Blida-Joinville, a few kilometres from Algiers. As amedical student in Paris, he had been appalled by the living conditions of the Algerian immigrants and gave over the rest of his brief life to analysing the alienation of the black man, of colonised people and man in general. The forcefulness of his writing – as in Black Skin, White Masks and The Wretched of the Earth – and the pertinence of his reasoning still resonate strongly into today's world. Algeria – 2002 – 52 mn – – Directors: Abdenour Zahzah, Bachir Ridouh – Script: Abdenour Zahzah – Image: Miguel Vassilskis, Bachir Sellami – Editing: Redouane Guettas, Abdenour Zahzah – Music: Redha Thabti, Sid Ahmed Debonno – Sound: Farid Kortbi, Carole Sainsard
Partager :