Fiche Personne
Cinéma/TV
John Akomfrah
Réalisateur/trice, Plasticien/ne, Scénariste
Ghana, Royaume-Uni
© DR
Site web : www.smokingdogsfilms.com
Français
Cinéaste et plasticien ghanéen-brittanique
Né en 1957 à Accra, Ghana, John Akomfrah est un cinéaste ghanéen-brittanique installé à Londres depuis l’âge de 4 ans. Il a réalisé de très nombreux documentaires télévisés pour Channel Four TV et BBC TV, dont le moyen métrage The Last Angel of History qui a été présenté aux festivals de Mannheim, New York et au Fespaco (où il a obtenu le Prix Paul Robeson en 1996) et les longs métrages Handsworth Songs (récompensé à Los Angeles, Londres et au Fespaco 1987) ; Martin Luther King – Days of Hope (vainqueur de la South African Broadcasting Corporation Gold Medal 2001), Seven Songs for Malcolm X (récompensé à Chicago et au festival Images d’Ailleurs à Paris en 1994) et The Wonderful World of Louis Armstrong (qui a remporté le Grand prix digital au festival coréen de Cheonju).
Parmi ses films de fiction, on retiendra notamment son court métrage Digitopia (2001), inclus dans un long métrage avec les courts métrages du Taïwanais Tsai Ming-liang et du Chinois Jia Zhang-ke. Ce film a été sélectionné dans de très nombreux festivals internationaux (Toronto, Venise, Cinéma du Réel, Chicago, Gand?). John Akomfrah a également réalisé trois longs métrages, parmi lesquels Testament (1988) a été présenté au Festival de Cannes (Semaine de la Critique) et a obtenu divers prix et mentions (Rimini, San Francisco, Fespaco, Vues d’Afrique à Montréal).
Né en 1957 à Accra, Ghana, John Akomfrah est un cinéaste ghanéen-brittanique installé à Londres depuis l’âge de 4 ans. Il a réalisé de très nombreux documentaires télévisés pour Channel Four TV et BBC TV, dont le moyen métrage The Last Angel of History qui a été présenté aux festivals de Mannheim, New York et au Fespaco (où il a obtenu le Prix Paul Robeson en 1996) et les longs métrages Handsworth Songs (récompensé à Los Angeles, Londres et au Fespaco 1987) ; Martin Luther King – Days of Hope (vainqueur de la South African Broadcasting Corporation Gold Medal 2001), Seven Songs for Malcolm X (récompensé à Chicago et au festival Images d’Ailleurs à Paris en 1994) et The Wonderful World of Louis Armstrong (qui a remporté le Grand prix digital au festival coréen de Cheonju).
Parmi ses films de fiction, on retiendra notamment son court métrage Digitopia (2001), inclus dans un long métrage avec les courts métrages du Taïwanais Tsai Ming-liang et du Chinois Jia Zhang-ke. Ce film a été sélectionné dans de très nombreux festivals internationaux (Toronto, Venise, Cinéma du Réel, Chicago, Gand?). John Akomfrah a également réalisé trois longs métrages, parmi lesquels Testament (1988) a été présenté au Festival de Cannes (Semaine de la Critique) et a obtenu divers prix et mentions (Rimini, San Francisco, Fespaco, Vues d’Afrique à Montréal).
English
John Akomfrah OBE (born 1957, in Accra, Ghana) is an Ghanian-English film director and screenwriter. He has directed 14 films since 1986. He was born in Accra and brought up in London, before studying Sociology at Portsmouth Polytechnic. He was a co-founder of the Black Audio Film Collective, active during the late 1980s.
John Akomfrah is a hugely respected artist and filmmaker, whose works are characterised by their investigations into memory, post-colonialism, temporality and aesthetics and often explores the experiences of migrant diasporas globally. Akomfrah was a founding member of the influential Black Audio Film Collective, which started in London in 1982 alongside the artists David Lawson and Lina Gopaul, who he still collaborates with today. Their first film, Handsworth Songs (1986) explored the events surrounding the 1985 riots in Birmingham and London through a charged combination of archive footage, still photos and newsreel. The film won several international prizes and established a multi-layered visual style that has become a recognisable motif of Akomfrah’s practice. Other works include the three-screen installation The Unfinished Conversation (2012), a moving portrait of the cultural theorist Stuart Hall’s life and work; Peripeteia (2012), an imagined drama visualising the lives of individuals included in two 16th century portraits by Albrecht Dürer and Mnemosyne (2010) which exposes the experience of migrants in the UK, questioning the notion of Britain as a promised land by revealing the realities of economic hardship and casual racism.
In 2015, Akomfrah premiered his three-screen film installation Vertigo Sea (2015), which explores what Ralph Waldo Emerson calls ‘the sublime seas’. Fusing archival material, readings from classical sources and newly shot footage, Akomfrah’s piece focuses on the disorder and cruelty of the whaling industry and juxtaposes it with scenes of many generations of migrants making epic crossings of the ocean for a better life. In 2017, Akomfrah presented his largest film installation to date, Purple (2017), at the Barbican in London, co-commissioned by Bildmuseet Umeå, Sweden, TBA21-Academy, The Institute of Contemporary Art/ Boston, Museu Coleção Berardo, Lisbon and Garage Museum of Contemporary Art, Moscow. The six-channel video installation addresses climate change, human communities and the wilderness. More recently, Akomfrah debuted Precarity (2017) at Prospect 4 New Orleans, following the life of forgotten New Orleans jazz singer Charles’Buddy’ Bolden. This year, on the occasion of his participation at the first Ghana Pavilion at the 58th Venice Biennale, John Akomfrah is presenting Four Nocturnes (2019), a new three-channel piece that reflects on the complex intertwined relationship between humanity’s destruction of the natural world and our destruction of ourselves.
Akomfrah (born 1957, in Accra, Ghana) lives and works in London. He has had numerous solo exhibitions including BALTIC, Gateshead, UK (2019); ICA Boston, MA, USA (2019); Museu Coleção Berardo, Lisbon, Portugal (2018); Imperial War Museum, London, UK (2018); New Museum, New York, NY, USA (2018); Bildmuseet, Umeå University, Umeå, Sweden (2015, 2018); Nasher Museum at Duke University, Durham, DC, USA (2018); SFMOMA, San Francisco, CA, USA (2018); Museo Nacional Thyssen-Bornemisza, Madrid, Spain (2018); Barbican, London, UK (2017); Whitworth Art Gallery, Manchester, UK (2017); Turner Contemporary, Margate, UK (2016); Nikolaj Kunsthal, Copenhagen, Denmark (2016); STUK Kunstcentrum, Leuven, Belgium (2016); Eli and Edythe Broad Art Museum, Michigan, USA (2014); Tate Britain, London, UK (2013-14) and a week long series of screenings at MoMA, New York, USA (2011). His participation in international group shows includes: Ghana Pavilion, 58th Venice Biennale, Venice, Italy (2019);’Strange Days: Memories of the Future’, New Museum x The Store, London, UK (2018); Prospect 4, New Orleans, LA, USA (2017);’Restless Earth’, La Triennale di Milano, Milan, Italy (2017);’Unfinished Conversations’, Museum of Modern Art, New York City, NY, USA (2017);’British Art Show 8′ (2015-17); ‘All the World’s Futures’, 56th Venice Biennale, Venice, Italy (2015); ‘History is Now: 7 Artists Take On Britain’, Hayward Gallery, London, UK (2015); ‘Africa Now: Politcal Patterns’, SeMA, Seoul, South Korea (2014); Sharjah Biennial 11, Sharjah, United Arab Emirates (2013); Liverpool Biennial, UK (2012) and Taipei Biennial, Taiwan (2012). He has also been featured in many international film festivals, including Sundance Film Festival, Utah, USA (2013 and 2011) and Toronto International Film Festival, Canada (2012). He was awarded the Artes Mundi Prize in 2017.
ARTWORKS (selection)
The Wonderful World of Louis Armstrong, biography
Expeditions 1 – Signs of Empire, 1983
Single channel 35mm colour Ektachrome transferred to video, sound Installation view of’John Akomfrah: Signs of Empire’, New Museum, New York, USA, 2018 © Black Audio Film Collective (BAFC) © Smoking Dogs Films, New Museum
Expeditions 2 – Images of Nationality, 1984 © Black Audio Film Collective (BAFC)
Single channel 35mm colour Ektachrome transferred to video, sound
Handsworth Songs, 1986
Single channel 16mm colour film transferred to video, sound 58 minutes 33 seconds © Black Audio Film Collective (BAFC)
Grierson Award for Best Documentary Film, in 1987 (British Film Institute)
Twilight City (1987) © Black Audio Film Collective (BAFC)
Testament (1988), feature film © Black Audio Film Collective (BAFC)
The Mysteries of July (1991) © Black Audio Film Collective (BAFC)
Who needs a Heart (1991) © Black Audio Film Collective (BAFC)
Seven Songs for Malcolm X (1993) © Black Audio Film Collective (BAFC)
The Last Angel of History, 1995
Single channel colour video, sound 45 minutes 7 seconds
Memory Room 451, 1997
Single channel colour video, sound 22 minutes 13 seconds
Speak like a Child, 1998
Mnemosyne, 2010,
Single channel HD colour video, 5.1 sound (installation view) 45 minutes 6 seconds © Smoking Dogs Films
Psyche, 2012
Three channel HD colour video installation, monitors, sound (installation view) 8 minutes 58 seconds © Smoking Dogs Films
The Call of Mist (Redux), 2012
Single channel HD colour video, sound 13 minutes 16 seconds © Smoking Dogs Films
Hauntologies
John Akomfrah’s first solo show
Peripeteia, 2012
Single channel HD colour video, 5.1 sound 17 minutes 28 seconds © Smoking Dogs Films
The Unfinished Conversation, 2012
Three channel HD colour video installation, 7.1 sound (installation view) 45 minutes 48 seconds © Smoking Dogs Films
Martin Luther King: Days of Hope, 2013
60 minutes, Documentary
Narrator: Denzel Washington
Transfigured Night, 2013
Two channel HD colour video installation, 5.1 sound (installation view) 26 minutes 31 seconds © Smoking Dogs Films
The Silence, 2014
Single channel HD colour video, 5.1 sound 16 minutes 4 seconds © Smoking Dogs Films
All That is Solid, 2015
John Akomfrah and Trevor Mathison Single channel HD colour video, 5.1 sound 29 minutes 52 seconds © Smoking Dogs Films
Vertigo Sea, 2015
Three channel HD colour video installation, 7.1 sound 48 minutes 30 seconds © Smoking Dogs Films
Untitled, 2016
C-type print mounted on Dibond Framed: 101.6 x 152.4 cm / 40 x 60 in. © Smoking Dogs Films
Tropikos, 2016,
Single channel HD colour video, 5.1 sound (installation view) 36 minutes 41 seconds © Smoking Dogs Films
Auto Da Fé, 2016
Two channel HD colour video installation, 5.1 sound 40 minutes 30 seconds © Smoking Dogs Films
The Airport, 2016
Three channel HD colour video installation, 7.1 sound (installation view) 53 minutes © Smoking Dogs Films
Precarity, 2017,
Three channel HD colour video installation, 7.1 sound © Smoking Dogs Films
Preliminal Rites 2, 2017,
C-type print, mounted 114 x 152 cm / 44 7/8 x 59 3/4 in(each)
Preliminal Rites 7, 2017,
C-type print, mounted Triptych: 152.4 x 203.2 cm / 60 x 80 in (each panel)
Preliminal Rites 8, 2017,
C-type print, mounted Triptych: 152.4 x 203.2 cm / 60 x 80 in (each panel)
Purple, 2017,
6 channel HD colour video installation with 15.1 surround sound © Smoking Dogs Films
Mimesis : African Soldier, 2018,
Three channel HD colour video installation, 7.1 sound © Smoking Dogs Films
Four Nocturnes, 2019,
Three channel HD colour video, 7.1 sound Installation view,’Ghana Freedom’, Ghana Pavilion, 58th Venice Biennale, Venice, Italy, 2019 © Smoking Dogs Films
Source:
www.lissongallery.com/artists/john-akomfrah
John Akomfrah is a hugely respected artist and filmmaker, whose works are characterised by their investigations into memory, post-colonialism, temporality and aesthetics and often explores the experiences of migrant diasporas globally. Akomfrah was a founding member of the influential Black Audio Film Collective, which started in London in 1982 alongside the artists David Lawson and Lina Gopaul, who he still collaborates with today. Their first film, Handsworth Songs (1986) explored the events surrounding the 1985 riots in Birmingham and London through a charged combination of archive footage, still photos and newsreel. The film won several international prizes and established a multi-layered visual style that has become a recognisable motif of Akomfrah’s practice. Other works include the three-screen installation The Unfinished Conversation (2012), a moving portrait of the cultural theorist Stuart Hall’s life and work; Peripeteia (2012), an imagined drama visualising the lives of individuals included in two 16th century portraits by Albrecht Dürer and Mnemosyne (2010) which exposes the experience of migrants in the UK, questioning the notion of Britain as a promised land by revealing the realities of economic hardship and casual racism.
In 2015, Akomfrah premiered his three-screen film installation Vertigo Sea (2015), which explores what Ralph Waldo Emerson calls ‘the sublime seas’. Fusing archival material, readings from classical sources and newly shot footage, Akomfrah’s piece focuses on the disorder and cruelty of the whaling industry and juxtaposes it with scenes of many generations of migrants making epic crossings of the ocean for a better life. In 2017, Akomfrah presented his largest film installation to date, Purple (2017), at the Barbican in London, co-commissioned by Bildmuseet Umeå, Sweden, TBA21-Academy, The Institute of Contemporary Art/ Boston, Museu Coleção Berardo, Lisbon and Garage Museum of Contemporary Art, Moscow. The six-channel video installation addresses climate change, human communities and the wilderness. More recently, Akomfrah debuted Precarity (2017) at Prospect 4 New Orleans, following the life of forgotten New Orleans jazz singer Charles’Buddy’ Bolden. This year, on the occasion of his participation at the first Ghana Pavilion at the 58th Venice Biennale, John Akomfrah is presenting Four Nocturnes (2019), a new three-channel piece that reflects on the complex intertwined relationship between humanity’s destruction of the natural world and our destruction of ourselves.
Akomfrah (born 1957, in Accra, Ghana) lives and works in London. He has had numerous solo exhibitions including BALTIC, Gateshead, UK (2019); ICA Boston, MA, USA (2019); Museu Coleção Berardo, Lisbon, Portugal (2018); Imperial War Museum, London, UK (2018); New Museum, New York, NY, USA (2018); Bildmuseet, Umeå University, Umeå, Sweden (2015, 2018); Nasher Museum at Duke University, Durham, DC, USA (2018); SFMOMA, San Francisco, CA, USA (2018); Museo Nacional Thyssen-Bornemisza, Madrid, Spain (2018); Barbican, London, UK (2017); Whitworth Art Gallery, Manchester, UK (2017); Turner Contemporary, Margate, UK (2016); Nikolaj Kunsthal, Copenhagen, Denmark (2016); STUK Kunstcentrum, Leuven, Belgium (2016); Eli and Edythe Broad Art Museum, Michigan, USA (2014); Tate Britain, London, UK (2013-14) and a week long series of screenings at MoMA, New York, USA (2011). His participation in international group shows includes: Ghana Pavilion, 58th Venice Biennale, Venice, Italy (2019);’Strange Days: Memories of the Future’, New Museum x The Store, London, UK (2018); Prospect 4, New Orleans, LA, USA (2017);’Restless Earth’, La Triennale di Milano, Milan, Italy (2017);’Unfinished Conversations’, Museum of Modern Art, New York City, NY, USA (2017);’British Art Show 8′ (2015-17); ‘All the World’s Futures’, 56th Venice Biennale, Venice, Italy (2015); ‘History is Now: 7 Artists Take On Britain’, Hayward Gallery, London, UK (2015); ‘Africa Now: Politcal Patterns’, SeMA, Seoul, South Korea (2014); Sharjah Biennial 11, Sharjah, United Arab Emirates (2013); Liverpool Biennial, UK (2012) and Taipei Biennial, Taiwan (2012). He has also been featured in many international film festivals, including Sundance Film Festival, Utah, USA (2013 and 2011) and Toronto International Film Festival, Canada (2012). He was awarded the Artes Mundi Prize in 2017.
ARTWORKS (selection)
The Wonderful World of Louis Armstrong, biography
Expeditions 1 – Signs of Empire, 1983
Single channel 35mm colour Ektachrome transferred to video, sound Installation view of’John Akomfrah: Signs of Empire’, New Museum, New York, USA, 2018 © Black Audio Film Collective (BAFC) © Smoking Dogs Films, New Museum
Expeditions 2 – Images of Nationality, 1984 © Black Audio Film Collective (BAFC)
Single channel 35mm colour Ektachrome transferred to video, sound
Handsworth Songs, 1986
Single channel 16mm colour film transferred to video, sound 58 minutes 33 seconds © Black Audio Film Collective (BAFC)
Grierson Award for Best Documentary Film, in 1987 (British Film Institute)
Twilight City (1987) © Black Audio Film Collective (BAFC)
Testament (1988), feature film © Black Audio Film Collective (BAFC)
The Mysteries of July (1991) © Black Audio Film Collective (BAFC)
Who needs a Heart (1991) © Black Audio Film Collective (BAFC)
Seven Songs for Malcolm X (1993) © Black Audio Film Collective (BAFC)
The Last Angel of History, 1995
Single channel colour video, sound 45 minutes 7 seconds
Memory Room 451, 1997
Single channel colour video, sound 22 minutes 13 seconds
Speak like a Child, 1998
Mnemosyne, 2010,
Single channel HD colour video, 5.1 sound (installation view) 45 minutes 6 seconds © Smoking Dogs Films
Psyche, 2012
Three channel HD colour video installation, monitors, sound (installation view) 8 minutes 58 seconds © Smoking Dogs Films
The Call of Mist (Redux), 2012
Single channel HD colour video, sound 13 minutes 16 seconds © Smoking Dogs Films
Hauntologies
John Akomfrah’s first solo show
Peripeteia, 2012
Single channel HD colour video, 5.1 sound 17 minutes 28 seconds © Smoking Dogs Films
The Unfinished Conversation, 2012
Three channel HD colour video installation, 7.1 sound (installation view) 45 minutes 48 seconds © Smoking Dogs Films
Martin Luther King: Days of Hope, 2013
60 minutes, Documentary
Narrator: Denzel Washington
Transfigured Night, 2013
Two channel HD colour video installation, 5.1 sound (installation view) 26 minutes 31 seconds © Smoking Dogs Films
The Silence, 2014
Single channel HD colour video, 5.1 sound 16 minutes 4 seconds © Smoking Dogs Films
All That is Solid, 2015
John Akomfrah and Trevor Mathison Single channel HD colour video, 5.1 sound 29 minutes 52 seconds © Smoking Dogs Films
Vertigo Sea, 2015
Three channel HD colour video installation, 7.1 sound 48 minutes 30 seconds © Smoking Dogs Films
Untitled, 2016
C-type print mounted on Dibond Framed: 101.6 x 152.4 cm / 40 x 60 in. © Smoking Dogs Films
Tropikos, 2016,
Single channel HD colour video, 5.1 sound (installation view) 36 minutes 41 seconds © Smoking Dogs Films
Auto Da Fé, 2016
Two channel HD colour video installation, 5.1 sound 40 minutes 30 seconds © Smoking Dogs Films
The Airport, 2016
Three channel HD colour video installation, 7.1 sound (installation view) 53 minutes © Smoking Dogs Films
Precarity, 2017,
Three channel HD colour video installation, 7.1 sound © Smoking Dogs Films
Preliminal Rites 2, 2017,
C-type print, mounted 114 x 152 cm / 44 7/8 x 59 3/4 in(each)
Preliminal Rites 7, 2017,
C-type print, mounted Triptych: 152.4 x 203.2 cm / 60 x 80 in (each panel)
Preliminal Rites 8, 2017,
C-type print, mounted Triptych: 152.4 x 203.2 cm / 60 x 80 in (each panel)
Purple, 2017,
6 channel HD colour video installation with 15.1 surround sound © Smoking Dogs Films
Mimesis : African Soldier, 2018,
Three channel HD colour video installation, 7.1 sound © Smoking Dogs Films
Four Nocturnes, 2019,
Three channel HD colour video, 7.1 sound Installation view,’Ghana Freedom’, Ghana Pavilion, 58th Venice Biennale, Venice, Italy, 2019 © Smoking Dogs Films
Source:
www.lissongallery.com/artists/john-akomfrah
Films(s)
-
Vertigo SeaMoyen-métrage – 2015VERTIGO SEA mélange des images d’archives, des extraits de littérature classique et des images tournées par Akomfrah. L’ouvre met l’accent sur le désordre et la cruauté de l’industrie balénière, en la juxtaposant avec de…John Akomfrah est lié(e) à ce film en tant que réalisateur/trice
-
Imaginaires en exil. Cinq cinéastes d’Afrique se racontentMoyen-métrage – 2013Newton Aduaka, John Akomfrah, Haile Gerima, Dani Kouyaté et Jean Odoutan : cinq cinéastes africains majeurs en exil et leurs parcours artistiques et personnels de Paris à Washington, de Ouagadougou à Ouidah, en passant p…John Akomfrah est lié(e) à ce film en tant que acteur/trice
-
Longue marche de Martin Luther King (La)Moyen-métrage – 2013« La longue marche de Martin Luther King » commémore le 50e anniversaire de la marche pour la liberté et l’égalité des droits civiques entre les Blancs et les Noirs en Amérique. En ce 28 août 1963, Martin Luther King prono…John Akomfrah est lié(e) à ce film en tant que réalisateur/trice
-
PeripeteiaCourt-métrage – 2012Le réalisateur britannique John Akomfrah d’origine ghanéenne imagine la vie d’un homme noir et d’une femme noire qui apparaissent dans un dessin du seizième siècle par le maître de la Renaissance allemande, Albrecht Düre…John Akomfrah est lié(e) à ce film en tant que réalisateur/trice
-
Mnemosyne [dir. John Akomfrah]– 2010Mnemosyne, l’incarnation de la mémoire dans la mythologie grecque, est au centre de ce nouveau film percutant de John Akomfrah. Tout autant que la mémoire et ma mythologie, John Akomfrah explore le vécu des travailleurs…John Akomfrah est lié(e) à ce film en tant que réalisateur/trice
-
Nine Muses (The)Long-métrage – 2010de John Akomfrah – Royaume Uni, Ghana, 1h30′ v.o. anglais – s/t italien (documentaire) 2010 | VENEZIA 67 – 67th Venice International Film Festival | 1 > 11 September 2010 * ORIZZONTI * World premiereJohn Akomfrah est lié(e) à ce film en tant que réalisateur/trice
-
This is My AfricaMoyen-métrage – 2008This Is My Africa is a project that seeks to change the public dialogue surrounding Africa. By answering an 18-point questionnaire, we hear about the Africa that inhabits 18 people’s memories and personal perspectives. T…John Akomfrah est lié(e) à ce film en tant que acteur/trice
-
DigitopiaCourt-métrage – 2001Un personnage entreprend de vivre dans un monde en digital, un monde virtuel et y découvrir l’amour. Film de AKOMFRAH, John Scénario : AKOMFRAH, John / HATNEY, Lisa Image : AUKEMA, Dewald Son : MATHISON, Trevor Mo…John Akomfrah est lié(e) à ce film en tant que réalisateur/trice
-
Stalkers (Traqueurs)Long-métrage – 2001La sante mentale de six cas analysée sous forme de documentaire et d’images expérimentales. Film de AKOMFRAH, John Interprétation : STOCKS, Alan / MASKELL, Neil / HELT, Alex Scénario : AKOMFRAH, John Image : AUKEMA…John Akomfrah est lié(e) à ce film en tant que réalisateur/trice
-
Prostituées sans foi ni loiLong-métrage – 2001La prostitution par des portraits entrelacés d’homme et de femmes. Leurs vies, les conditions de travail, les clients, la solitude. Même série que Stalkers. Film écrit et réalisé par AKOMFRAH, John Image : AUKEMA, De…John Akomfrah est lié(e) à ce film en tant que réalisateur/trice
-
Un Décès dans la familleLong-métrage – 2000Une reconstitution d’un fait divers par les témoignages et les images vidéos de la police. Film écrit et réalisé par AKOMFRAH, John Image : AUKEMA, Dewald Son : MATHISON, Trevor Montage : MELLER, Ian Production : …John Akomfrah est lié(e) à ce film en tant que réalisateur/trice
-
RiotMoyen-métrage – 1999During the long hot summer of 1981 Toxteth, Liverpool was to become the site of the most turbulent eruption of civil disorder to take place on mainland Britain this century. Over a period of three days 500 people were ar…John Akomfrah est lié(e) à ce film en tant que réalisateur/trice
-
Monde merveilleur de Louis Amstrong (Le)Long-métrage – 1999La vie de Louis Armstrong. Film écrit et réalisé par AKOMFRAH, John Production : Smoking Dogs Films *Contacts : John AKOMFRAH, Smoking Dogs Films, 26 Shacklewell Lane, LONDRES E8 2EZ (Grande-Bretagne). Tél.: 44 2. 0…John Akomfrah est lié(e) à ce film en tant que réalisateur/trice
-
Goldie when saturn returnzLong-métrage – 1998Goldie parle de lui. On le voit en compagnie de sa mère avec laquelle il bavarde, de ses voisins et amis de son père. L’artiste revit toute son histoire et ses étapes les plus marquantes. Dans ses concerts, il se déchaîn…John Akomfrah est lié(e) à ce film en tant que réalisateur/trice
-
Speak like a child– 1998Long-métrage écrit et réalisé par AKOMFRAH, John Année : 1998John Akomfrah est lié(e) à ce film en tant que réalisateur/trice
-
Call of the mist (The)Court-métrage – 1998Film écrit et réalisé par AKOMFRAH, John Production : Smoking Dogs Films / Illumination TV / BBC (Grande-Bretagne) Durée : 11′ Année : 1998John Akomfrah est lié(e) à ce film en tant que réalisateur/trice
-
Martin Luther King : « J’ai fait un rêve »Moyen-métrage – 1997« Je fais un rêve, que mes quatre enfants vivront un jour dans une nation où ils ne seront pas jugés en fonction de la couleur de leur peau, mais en fonction de leur caractère. » Le discours de Martin Luther King, prononcé…John Akomfrah est lié(e) à ce film en tant que réalisateur/trice
-
Memory room 451Court-métrage – 1997Film écrit et réalisé par AKOMFRAH, John Production : Black Audio Films (Grande-Bretagne) / ZDF (Allemagne) / Arte (France) Durée : 20′ Année : 1997John Akomfrah est lié(e) à ce film en tant que réalisateur/trice
-
Last Angel of History (The)Moyen-métrage – 1996Cet essai cinématographique postule la science fiction comme une métaphore de l’expérience pan-Africaine de la déportation, de l’aliénation culturelle, et de « l’altérité ». FESTIVALS Mannheim New York 1997 |…John Akomfrah est lié(e) à ce film en tant que réalisateur/trice
-
African FootstepsCourt-métrage – 1995Popular personalities undertake journeys in an African travelogue series; comedian David Baddiel goes on a spoof safari to the Etosha National Park in Namibia. John Akomfrah, Ghana/UK, 1995; 25 min. 2007 | NYAFF …John Akomfrah est lié(e) à ce film en tant que réalisateur/trice
-
Mothership connection (The)Court-métrage – 1995Georges Clinton, empereur de la musique funk, s’aventure toujours plus loin dans le mélange des sons et la création d’atmosphères. Son album MothershipConnection, devient pour certains l’emblème du mouvement de science f…John Akomfrah est lié(e) à ce film en tant que réalisateur/trice
-
Beaton but unbewedCourt-métrage – 1994Un hommage à l’acteur Norman Beaton, star de la série « Desmonds » diffusée sur Channel Four, et décédé en décembre 1994. Film de AKOMFRAH, John Production : Channel Four (Grande-Bretagne) / Black Audio Film Collective…John Akomfrah est lié(e) à ce film en tant que réalisateur/trice
-
Lush lifeMoyen-métrage – 1994L’écrivain américain Cheryl Martin propose un programme dans lequel sont abordés les thèmes de l’origine géographique, raciale, de l’identité. De jeunes artistes et écrivains britanniques noirs font part de leurs points …John Akomfrah est lié(e) à ce film en tant que réalisateur/trice
-
Seven Songs For Malcolm X [Sept chansons pour Malcolm X]Moyen-métrage – 1993La vie et l’époque du père de la révolution noire, El Hadji Malik Shabazz, aussi connu sous le nom de Malcolm X. Avec des interviews du cinéaste Spike Lee, Betty Shabazz, femme de Malcolm X et des amis. Un portrait détai…John Akomfrah est lié(e) à ce film en tant que réalisateur/trice
-
Touch of the Tar Brush (A)Moyen-métrage – 1991Le réalisateur Noir John Akomfrah croit que, depuis trop longtemps, être Anglais a signifié être Blanc/Blanche. Dans une tentative de montrer comment être Anglais du point de vue des gens métissés en Angleterre, il visit…John Akomfrah est lié(e) à ce film en tant que réalisateur/trice
Partager :