Fiche Film
Cinéma/TV
LONG Métrage | 1997
Watani, un monde sans mal
Date de sortie en France : 18/03/1998
Pays concerné : Mauritanie
Support : 35 mm
Durée : 80 minutes
Genre : drame
Type : fiction

Français

Patrick Clément, cadre dans une grande banque, marié et père de famille, vient d’être licencié. Mamadou Sylla, Africain immigré, éboueur de son état, père de deux enfants, est lui aussi licencié. Pour trouver un logement et demeurer en France, il multiplie les démarches administratives en vain. Tous les matins, Patrick Clément se rend à l’ANPE. Mais rien ! Il va de plus en plus au bistrot et sympathise avec une bande de jeunes désœuvrés. Rentrant tard et saoul toutes les nuits, sa femme, handicapée, découvre la vérité sur les véritables activités de son mari mais il est trop tard. Patrick a trop joué avec l’intolérable…

Avec
James CAMPBELL, Anne JOLIVET, Sabine LODS, Massyla MBOUP, Patrick POIVEY, Coumba Awa TALL

Interprètes : Dominique Collignon-Maurin, Pascal Renwick, Mony Dalmes, Bertrand Lieber, Fabrice Josso, Marc François, Patrick Mess, Michel Vigné, Vincent Violette, Michel Fortin, Mostfa Stiti, Mamadou Cissé, Luc Bernard, Augusta Epanya, Atika Ben Tayeb, Frédéric Sacareau, Anne Alexandre, Robert Liensol, Makan Sidibé, Gilles Segal, Gaëlle Marie, Bénédicte Reynaud, Paul Lambert


Date de sortie nationale : 18/03/1998
Distributeur France : MH Films
Cumul entrées France : 98

Année de production : 1997
Production : M.H. Films






Extraits de presse:

Télérama:
Un regard lucide et noir.

L’Autre Afrique:
Un film de la mémoire d’hier pour parler d’aujourd’hui. Il surprendra plus d’un.

L’Huma Hebdo:
Une œuvre tout à la fois bouleversante et éducative d’une créativité remarquable.

Le Canard Enchaîné:
Il y’a quelque chose de Baudelairien par la force et la douceur chez Med HONDO.

L’Officiel des Spectacles:
Ce film mêle à un thème douloureux une immense foi en l’homme.

Variety:
Hondo, who obviously takes societal injustice personally, tackles the legacy of slavery and colonialism along with the extreme rightwing attitudes bred by unemployment. Pic is mostly in B&W, with interstitial oil paintings bursting forth in vivid color. Tech aspects and much of the acting are merely adequate, but pic’s uncompromising look at the rise of fascism and racism in a country that claims to champion human rights remains a powerful conversation starter.






Ce film a participé aux festivals suivants:

-1999 Kérala International Film en INDE

-1998 Journées Cinématographiques de CARTAGE

-1999 London Film Festival LOS ANGELES

-1999 Pan African Film FestivalL LOS ANGELES

-1999 Aux Arts Citoyens GUADELOUPE


Sources :
medhondo.com
www.imdb.com

English

Watani
Two men of different backgrounds lose their respective jobs, setting off a series of events that brings them together in tragic circumstances.



Directed by
Med Hondo

Writing credits
(in alphabetical order)
Med Hondo

Cast (in credits order)
Patrick Poivey… Patrick Clément
Coumba Awa Tall… Mme Sylla
Mboup Massyla… Amadou Sylla
Anne Jolivet… Mme Clément
James Campbell
Sabine Lods
rest of cast listed alphabetically:
Anne Alexandre
Luc Bernard
Mamadou Cissé
Mony Dalmès
Augusta Epanya
Michel Fortin
Marc François
Fabrice Josso
Paul Lambert
Bertrand Lieber
Robert Liensol
Gaëlle Marie
Dominique Maurin (as Dominique Collignon-Maurin)
Patrick Messe
Pascal Renwick
Bénédicte Reynaud
Frédéric Sacareau
Gilles Ségal
Maka Sidibe
Mostéfa Stiti
Atika Ben Tayeb
Michel Vigné
Vincent Violette

Cinematography by
Olivier Drouot

Film Editing by
Laure Budin

Production Design by
Denis Moutereau

Costume Design by
Maratier


Newspapers comments:

Télérama:

A dark but clear look.

L’Autre Afrique:

Using yesterday’s memories to talk about today’s life. Surprising !

L’Huma Hebdo:

Outstanding! A tremendous as well as educative piece.

Le Canard Enchaîné:
Med Hondo is controlling strength and sweetness in his movies like Baudelaire in his writings.

L’Officiel des Spectacles:
The film talks about a painful matter but with a strong faith in human being.

Variety:
Hondo who is obviously takes social injustices personally, tackles the legacy of slavery and colonialism along with the extreme, rightwing attitudes bred by unemployment.

. Pic is mostly in Black & White, with interstitial oil painting busting forth in vivid color.Tech aspects and much of the acting are merely adequate, but pic’s uncompromising look at the rise of fascism and racism in a country that claims to champion human rights remains a powerful conversation starter




Festivals selection:

-1999 Kerala International Film: INDIA

-1998 Journées Cinématographiques de CARTHAGE

-1999 London Film Festival

-1999 Pan African Film LOS ANGELES

-1999 Aux Arts Citoyens GUADELOUPE



Sources:
medhondo.com
www.imdb.com
Partager :