Revue Africultures

  • N° 45 | février 2002
  • Cinéma : l’exception africaine
  • S’abonner
Cinéma : l’exception africaine Quelle est la part de l’Afrique dans le débat sur l’exception culturelle ? Plus grande qu’on ne croit : un cinéma nouveau s’affirme, un cinéma de rupture. Entretiens avec Jean-Marie Teno, François Woukoache, Mama Keïta, Mahamat Saleh Haroun, Zeka Laplaine, Balufu Bakupa-Kanyinda, Gahité Fofana, Régina Fanta Nacro, Malick Sy, Newton Aduaka, Tunde Kelani et Zeb Ejiro. Contributions et critiques de Jean-Servais Bakyono, Patrice Montfort, Sophie Hoffelt, Serge-Henri Malet et Olivier Barlet.

Improviser l’intime entretien d'Olivier Barlet avec Zeka LaplaineCannes, mai 2001

Dans (Paris : xy), son deuxième long métrage après Macadam Tribu, Zeka Laplaine aborde l’intimité d’un couple en utilisant l’improvisation…

Tourner en guérilla entretien d'Olivier Barlet avec Balufu Bakupa-KanyindaBerlin, février 2000

Originaire du Congo-Kinshasa, Balufu Bakupa-Kanyinda a triomphé au Fespaco de 1997 avec Le Damier, fable acerbe sur le pouvoir dictatorial.…

Rage de Newton I Aduaka

Aduaka film avec ses tripes. C’était la qualité de son court métrage primé au dernier Fespaco, On the Edge, et…

Editorial The modernity of exception

« words of fire have taken up the torch words of cinders words of flames that tell the modern tale of…

The African exception

Are African films an exception? Yes, in many respects. Firstly because they repeatedly flop! Whilst cinema audiences grew by 11%…

Improvising the intimate Interview with Zeka Laplaine, by Olivier BarletCannes, May 2001

In (Paris : xy), his second feature film after Macadam Tribu, Zeka Laplaine uses improvisation to focus on the intimacy…

Paris : xy by Zeka Laplaine

Love always makes us suffer, as a billboard reminds us at the end of the film. There isn’t necessarily an…

Guerrilla filmmaking Interview with Balufu Bakupa-Kanyinda, by Olivier BarletBerlin, February 2000

Balufu Bakupa-Kanyinda’s acerbic fable on dictatorial power, Le Damier (DCR), was a triumph at the 1997 Fespaco. He also directed…

Daresalam by Issa Serge Coelo

Daresalam means the house of peace and this war film certainly talks about peace, an intense desire for peace. The…

on Rage Interview with Newton Aduaka, by Olivier BarletCannes, May 2001

What was the budget of Rage? That’s a bit difficult because we’re still trying to find a sales agent. To…

Bintou by Fanta Régina Nacro (Burkina Faso)

The Burkinabè director Fanta Régina Nacro adopts an alert style to recount the story of a woman’s battle against her…